-
Główna  -   Rejestr zmian  -   Statystyka  -   Redakcja  -  
-
- -
Przedszkole Miejskie nr 3
im. Koszałka Opałka w Legionowie
ul. Zegrzyńska 71,
05-119 Legionowo
tel./fax: (0-22) 772-96-66
e-mail: przedszkolem3@o2.pl
Foto
Strona Główna

Ćwiczyć każdy może

grupa V

-
Wersja do drukudruk
grupa V
OBSZAR I Wychowanie fizyczne-zajęcia edukacyjne, OBSZAR III Edukacja zdrowotna

1. Scenariusz " Słoneczny zimowy dzień w ogrodzie przedszkolnym"

Temat kompleksowy: Ćwiczyć każdy może.
Temat dnia: Słoneczny, zimowy dzień w ogrodzie przedszkolnym.
Prowadząca: Krystyna Jop, Małgorzata Tkaczyk

Cele:
· Rozwijanie umiejętności rozwiązywania zadań,
· Rozwijanie sprawności fizycznej i skoordynowanego działania,
· Rozwijanie sprawności manualnych,
· Rozwijanie poczucia rytmu.
Metody:
· Słowna,
· Czynna.
Formy:
· Indywidualna,
· Grupowa.
Pomoce dydaktyczne:
Wiersze: I. Salach Śnieg, M. Czerkawskiej Śnieżne zoo, ilustracje ze zwierzętami występującymi
w wierszu, śnieg lub masa solna, elementy zdobnicze, piosenka Buch w śnieżny puch, szklane kulki, duża, papierowa gwiazdka śniegowa, drewniane klocki, pudełko, czapki, grzechotki, flamaster.

Przebieg dnia
I
1. Naklejanie figur (wkładka) na ich cienie. Omawianie otrzymanego obrazka – Karta pracy cz.2 Nowe Nasze przedszkole str. 23.
2. Ekspresja słowna Za co lubimy zimę?
Nauczyciel zapisuje propozycje dzieci na dużej gwiazdce śniegowej.
3. Nauka wiesza I. Salach Śnieg z wykorzystaniem prostego ruchu zaproponowanego przez dzieci.
4. Ćwiczenia poranne w formie opowieści ruchowej nauczyciela „Gimnastyka gra muzyka”.
II
Słoneczny, zimowy dzień w ogrodzie przedszkolnym.
1. Śniegowe kule – lepienie ze śniegu.
2. Słuchanie wiersza M. Czerkawskiej Śnieżne zoo.
3. Zabawa ruchowa rozwijająca inwencję twórczą oraz umiejętność współdziałania z partnerem - Śniegowe zwierzęta.
4. Próba lepienia własnych figur ze śniegu. Lepienie zwierząt lub wymyślonych postaci indywidualnie lub w zespołach. Ozdabianie ich materiałem przyrodniczym.
5. Zabawa ruchowa - Rozgrzewamy się.
6. Zimowy tor przeszkód z wykorzystanie sprzętu terenowego.


III
1. Zabawy przy piosence „Buch w śnieżny puch”.
2. Zabawa relaksująca ułatwiająca poznanie własnych dłoni oraz sprzyjająca rozwojowi koncentracji uwagi – Szklane kulki (według D. Chauvela, CH. Noreta).
Dzieci siedzą w kole, każde z nich otrzymuje od nauczyciela szklankę kulkę wielkości orzechu laskowego; wykonują polecenia nauczyciela:
· Połóżcie kulkę na środku dłoni; pochylcie dłoń w różnych kierunkach, wprawiając kulkę w ruch w taki sposób, aby nie spadła – każde ćwiczenie dzieci wykonują obiema rękami na zmianę.
· Dużym palcem i wskazującym palcem drugiej ręki obracajcie powoli kulkę po dłoni, zataczając stopniowo coraz szersze kręgi; toczcie kulkę wzdłuż każdego z palców, wracając za każdym razem na środek dłoni – nauczyciel nazywa palce, po których dzieci toczą kulkę.
· Zaciskajcie i otwierajcie dłoń – z otwartymi i zamkniętymi oczami, skupiając myśl na trzymanym przedmiocie.
· Delikatnie pstrykajcie w kulki, prowadząc je po podłodze między torami ułożonymi
z szarf.
3. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość Czyja czapka?.




2. Scenariusz „Mamo tato, wolę wodę! ”.

Temat dnia: Wolę wodę, bo daje siłę i zdrowie.
Prowadząca: Krystyna Jop
Cele:
· Umiejętność rozróżniania zdrowych produktów od niezdrowych.
· Dzieci wiedzą ile posiłków dziennie należy spożywać.
· Uświadomienie jak ważne jest regularne spożywanie posiłków o ustalonej porze.
· Dzieci wiedzą, że ciało człowieka składa się w większości z wody.
· Poznanie funkcji, jakie pełni woda w organizmie.
· Świadomość korzyści dla zdrowia, jakie daje ruch.
Metody:
· Słowna.
· Czynna.
Formy:
· Indywidualna.
· Grupowa.
Pomoce dydaktyczne:
Pacynka Zdrojka, kredki, piłeczki, lekka miękka piłka, kosz, kubeczki, woda niegazowana, klocki, słomki, obrazek „Modelowy talerzyk żywieniowy dla dzieci”, kosz z żywnością, butelka wody niegazowanej, list od Zdrojka, obrazki piłki, roweru i skakanki.
Przebieg zajęć:
Dzieci wchodzą do sali, w której zauważają obrazek „Modelowy talerzyk żywieniowy dla dzieci”, kosz z żywnością, butelkę wody niegazowanej, piłkę i skakankę oraz Zdrojka, który trzyma kopertę z listem. W koszu znajduje się pieczywo razowe, bułeczka, opakowanie po kaszy i ryżu, makaron, owoce (np. jabłko, banan, pomarańcza), warzywa (np.: marchewka, ogórek, pomidor, brokuł), karton po mleku, pojemnik po jogurcie i serku, obrazek ryby, kurczaka i czerwonego mięsa, butelka wody niegazowanej, butelka po oleju, opakowanie po soku owocowym.

Rozpoczynamy zajęcia zabawą powitalną, dzieci stoją w kręgu. Nauczyciel mówi: Witam dzieci, które jadły dziś śniadanie/piły wodę/zjadły owoc lub warzywo (zdanie powinno dotyczyć zdrowego odżywiania się i aktywnego trybu życia). Dzieci, których dotyczy zdanie, machają ręką.

Po zabawie powitalnej nauczyciel prosi dzieci, aby usiadły przed obrazkiem „Modelowy talerzyk żywieniowy dla dzieci” i odczytuje im list od Zdrojka:
„Cześć dzieciaki”
Przyniosłem Wam obrazek „Modelowy talerzyk żywieniowy dla dzieci”. Pokazuje on, co należy zrobić, aby być zdrowym mieć dobry humor i mnóstwo energii do zabawy i nauki. Pewnie już wiecie co to jest, ale Wam powiem – aby być zdrowym należy prawidłowo się odżywiać, pić wodę oraz ćwiczyć. Powinniśmy jeść pięć posiłków dziennie, regularnie i o stałych porach. Czy wiecie jak nazywa się pierwszy posiłek w ciągu dnia? Tak, pierwszy posiłek to śniadanie, które dostarczy Wam energii do zabawy, po długiej przerwie nocnej. Powinno ono składać się z zupy mlecznej lub napoju mlecznego oraz kanapki z serem, wędliną i warzywami. Potraficie wymienić kolejne posiłki? Jestem pewny, że tak. Kolejne posiłki to: drugie śniadanie, obiad, podwieczorek i kolacja. Zobaczcie, co znajduje się na talerzu. Są tam produkty, które powinniście jeść każdego dnia: kasze, makarony, ryż i pieczywo pełnoziarniste oraz mleko i jego przetwory, ryby, chude mięso oraz warzywa, owoce i tłuszcze.
Elementem zdrowego odżywania jest również picie wody. Czy wiecie, co się z nami dzieje, jeśli pijemy za mało wody? Czujemy się osłabieni, chce nam się spać i nie mamy siły do zabawy i pracy. Może nas również boleć głowa i możemy mieć trudności z wykonaniem bardzo łatwego zadania. Pamiętajcie, pijcie wodę, bo ona daje nam zdrowie i siłę!
Obrazek „Modelowy talerzyk żywieniowy dla dzieci” przypomina nam o aktywności fizycznej. Ważne jest aby często ćwiczyć, a najlepiej na świeżym powietrzu. Chyba każdy z was lubi bawić się na placu zabaw? Dzięki gimnastyce mamy nie tylko sprawne ciało, ale i umysł, lepiej się czujemy i mamy dużo energii. Dzięki ćwiczeniom mamy również zdrowe mięsnie, mocne kości i zapamiętujemy dużo rzeczy. Pamiętajcie, że przy wykonywaniu ćwiczeń pocimy się, czyli9 nasz organizm traci wodę, którą musimy uzupełniać. Dzieciaki zapamiętajcie:

„Każdy człowiek wie, że aby zdrowo żyć, trzeba:
5 posiłków dziennie jeść, ruszać się i wodę pić.”

Pozdrawiam,
Zdrojek

Po odczytaniu listu nauczyciel zaprasza dzieci do wykonania zadania.

1. ZADANIE 1 „TALERZ ZDROWIA”
Dzieci układają na talerzu zdrowe produkty.
2. ZADANIE 2 „LUDZIK”
Dzieci układają ludzika z klocków. Jego nogi, tułów i ręce są zbudowane z niebieskich klocków, a szyja i głowa jest w dowolnym kolorze. Gdy wszystkie dzieci skończą budować ludzika, nauczyciel tłumaczy, że niebieskie klocki symbolizują wodę w ciele człowieka. Podsumowując, nauczyciel mówi, że ciało człowieka w większości składa się z wody.
3. ZABAWA RUCHOWA: „RUCH TO ZDROWIE”
Pomoce: piłeczki, kosz, lekka, miękka piłka, woda niegazowana, kubeczki.
4. EKSPERMENT „SKĄD SIĘ BIORĄ BĄBELKI?”
Pomoce: kubki, słomki, szklanki z wodą.
5. ZABAWA SŁOWNA „PRAWDA, FAŁSZ” – PODSUMOWANIE ZAJĘĆ
Nauczyciel mówi zdanie, a dzieci określają czy jest ono prawdziwe (P) czy fałszywe (F):
Słodycze, mimo że są słodkie, są niezdrowe (P)
Codziennie powinniśmy zjadać pięć posiłków, o stałych porach (P)
Ciało człowieka w większości składa się z wody (P)
Ruch to zdrowie (P)
Jedząc frytki i chipsy mamy więcej energii i lepsze samopoczucie niż po zjedzeniu owoców (F)
Dzięki zdrowej diecie, piciu wody i ćwiczeniom mamy mocne kości i dużo energii do nauki
i zabawy (P)
Pragnienie należy gasić gazowanymi napojami (F)
Jeśli w organizmie jest za mało wady, nie mamy siły do zabawy i boli nas głowa. (P)


Sprawozdanie:
z realizacji Ogólnopolskiej Akcji Ministra Edukacji Narodowej „Ćwiczyć każdy może”. Grupa V

Ruch , zdrowie, zadowolenie – wszystko to daje dzieciom sport. Zainteresować dzieci ruchem to proste zadanie. Uwielbiają one bowiem zabawy ruchowe. Chętnie biegają, skaczą, wspinają się, naśladują poruszające się zwierzęta, pojazdy, zjawiska atmosferyczne itp.
Ruch to ich żywioł. Potrafią szybko się zmęczyć, ale jeszcze szybciej regenerują swoje siły, zaskakując dorosłych.
Wszystkie zabawy i zajęcia w gr. V przeplatane są mnóstwem ruchu. Kiedy tylko aura na to pozwoli zabawy, gry i wyścigi przenoszą się na świeże powietrze. Atrakcyjność tych zajęć wzrasta, bo też i możliwości większe; możliwości dobrej zabawy i ciekawie zorganizowanego ruchu. Wystarczy chusta animacyjna, małe, kolorowe piłeczki albo jedna duża i ruszają pomysły. Wokół chusty może stanąć cała grupa. Każdy bierze czynny udział w zabawie. Wśród śmiechu i gwaru przedszkolaki wykazują się sprawnością, zwinnością, szybkością myślenia i kojarzenia informacji.
Również zabawy i gry terenowe dostarczają naszym dzieciom ciekawych wrażeń. Pokonywanie przeszkód terenowych, wykorzystywanie urządzeń ogrodowych (takich jak drabinki, przeplotnie, zjeżdżalnie) czy różnorodnych przyborów (skakanki, obręcze, chorągiewki itp.) stwarza okazję do doskonalenia swojej sprawności ruchowej, przynosi nowe, ciekawe doświadczenia, daje szansę sprawdzenia swoich możliwości.
W naszym przedszkolnym ogrodzie organizujemy mini zawody sportowe (jesienią, zimą, wiosną i latem). Czas ferii zimowych poświecony był w całości realizacji programu: „Ćwiczyć każdy może”. Przez 2 tygodnie śledziliśmy wydarzenia z Olimpiady Zimowej
w Soczi i sami również organizowaliśmy ciekawe zajęcia wyzwalające ruch. Zajęcia organizowane były w grupie łączonej (grupa V i VI razem). Każdy dzień miał swój charakter i hasło:
1 dzień: Lubimy zabawy ruchowe.
2 dzień: Ćwiczenia z kinezjologii edukacyjnej Dennisona.
3 dzień: Zimowa Olimpiada Sportowa.
4 dzień: Zabawy i gry ruchowe (zimowe).
5 dzień: Piosenki i zabawy przy muzyce.
6 dzień: Zabawy, gry i bajki.
7 dzień: Słoneczny, zimowy dzień w ogrodzie.
8 dzień: Sporty zimowe.
9 dzień: Bawimy się na świeżym powietrzu.
10 dzień: Zdobywamy odznakę „Małego Olimpijczyka”.
Ponadto wzięliśmy udział w Przedszkolnej Olimpiadzie „Ćwiczyć każdy może” zorganizowanej w Szkole Podstawowej nr 8 (13.02.2014 r.) oraz w III Przedszkolnym Dniu Fair-Play w Arenie miasta Legionowo (10.03.2014). Wyścigom na imprezach towarzyszyły wielkie emocje, ale ani na moment nie przestawały one być dobrą, świetną zabawą
(z rumieńcami na policzkach u dzieci i wychowawców). Są dyplomy, medale, puchary i wiele satysfakcji ze wspólnej zabawy. Olimpiady sportowe wpisaliśmy na stałe do kalendarza przedszkolnych imprez.
Przed nami jeszcze: Dzień Przedszkolaka organizowany na stadionie MOSIR w Legionowie
z okazji obchodów Dni Legionowa i Dnia Dziecka (na początku czerwca), Festyn „Święto Rodziny” w naszym ogrodzie przedszkolnym i wycieczka na Leśne Ranczo, gdzie ruch
i zabawa będą motywem przewodnim.
Realizacji programu „Ćwiczyć każdy może” towarzyszy hasło „W zdrowym ciele zdrowy duch”. Stąd zrealizowane 2 tematy kompleksowe:
I „Zdrowie naszym skarbem”
II „Mamo, tato wolę wodę!” (program edukacyjny na rzecz promowania prawidłowych nawyków żywieniowych).
ćwiczenia

ćwiczenia

ćwiczenia

ćwiczenia

olimpiada sportowa

olimpiada sportowa

olimpiada sportowa

zawody w Arenie Legionowo

zawody w Arenie Legionowo

zawody w Arenie Legionowo



 
Wytworzył: brak danych, data: brak danych
Wprowadził: Katarzyna Biernacka, data: 24.03.2014 r., godz. 14.33
Ostatnia aktualizacja: Katarzyna Biernacka, data: 01.04.2014 r., godz. 12.10
Liczba odwiedzin: 944