-
Główna  -   Rejestr zmian  -   Statystyka  -   Redakcja  -  
-
- -
Przedszkole Miejskie nr 3
im. Koszałka Opałka w Legionowie
ul. Zegrzyńska 71,
05-119 Legionowo
tel./fax: (0-22) 772-96-66
e-mail: przedszkolem3@o2.pl
Foto
Strona Główna

Z życia przedszkola 2020/2021

grupa IV SKRZATY

-
Wersja do drukudruk
grupa IV SKRZATY

“Gdzie jest zielone” taki tytuł miały nasze zajęcia w dzień Koszałkowy – kolorowy WSZYSTKIE KOLORY JESIENI.

Rozpoczęliśmy zabawą „Grasz w zielone?”

Każde dziecko wybierało sobie osobę z którą chciałoby zagrać, wypowiadało tekst rymowanki:
- Grasz w zielone?
- Gram!
- Masz zielone?
- Mam! Przy sobie „mam” ... i trzeba było pokazać i powiedzieć, co mamy na sobie w kolorze zielonym (np. bluzka, spodnie, spódnica, opaska, itp.).

Eksperymentowaliśmy z różnymi barwami. Dzieci od razu wiedziały z połączenia jakich farb powstanie kolor zielony. Tworzyliśmy różne odcienie.

Dostaliśmy także „List od PRZYRODY”, w którym to napisała, że jest bardzo chora i samotna. Poprosiła dzieci o ratowanie jej, więc zastanawialiśmy się „Jak możemy dbać o przyrodę?” aby pomóc (odbyła się pogadanka na podstawie przeczytanego listu oraz w oparciu o doświadczenia dzieci).

Było też dużo aktywności ruchowych, m.in. odbijanki, zabawa ruchowo – naśladowcza „Las”.

A na koniec coś dla rozruszania głowy - zgadywanki: „Co mam na myśli?” – dzieci losowały obrazki, na których znajdowało się coś zielonego. Następnie opisywały tak, żeby pozostali odgadli, co jest na obrazku: żaba, choinka, liście, sałata, groszek, jabłko, gruszka, papryka, światło drogowe, ogórek brokuł, trawa.


Drugie zajęcia z zakresu innowacji pedagogicznej "W krainie emocji i nie tylko..." odbyły się 9 października 2020 r. Tematem spotkania było MÓWIENIE ODWAŻNYM GŁOSEM. Dzieci uczyły się kiedy? używać takiego głosu, czyli omówiono sytuacje, w których powinniśmy używać odważnego (to znaczy asertywnego) tonu głosu. Omówiliśmy także postawę ciała i mimikę, które składają się na „odważny” wygląd. Rozróżnialiśmy go od wyglądu agresywnego (np. zaciskania zębów) i przyjacielskiego (np. uśmiech). Potem ćwiczyliśmy wykorzystanie odważnego głosu. Rozmawialiśmy, że odważny ton głosu jest tylko nieznacznie bardziej głośny od tonu przyjacielskiego (nie krzyczymy) i że słowa muszą być wypowiadane wyraźnie. Wcześniej zostały pokazane dzieciom przykłady takiego tonu – na tle tonu przyjacielskiego i agresywnego.

Zachęcamy rodziców do ćwiczeń w domu. Link do wydrukowania kart:

https://mp2zgierz.wikom.pl/uploads/5e9b4dbaef371/newses/234/content/Umiejetnosc_III_Mowienie_odwaznym_glosem..pdf




08.10.20 w grupie Skrzaty odbył się konkurs recytatorski Jesienne wierszowanie. Dzieci wspaniale się przygotowały i pięknie wyrecytowały przygotowane utwory. W konkursie wzięło udział 5 śmiałków.
Gratulujemy i dziękujemy za zaangażowanie również rodzicom.


KOSZAŁKOWO – KOLOROWO (pomarańczowo)

Dzisiaj wszystkie dzieci miały na sobie akcent pomarańczowy. Było naprawdę kolorowo. Bawiliśmy się w „Pomarańczowych detektywów” (wyszukiwanie w sali przedszkolnej pomarańczowych przedmiotów, przeliczanie ich, dopasowanie do odpowiednich cyfr 1-5, dzielenie wyrazów na sylaby, wyodrębnianie głosek w różnych pozycjach w wyrazie). Tańczyliśmy do piosenki „Na marchewki urodziny.” Odgadywaliśmy zagadki z hasłami: dynia, marchewka, pomarańcza. Odbył się „Pomarańczowy slalom” (biegaliśmy miedzy pomarańczowymi przeszkodami). Wykonaliśmy pracę plastyczną techniką odciskania faktury – DYNIOWY FROTAŻ.
Oczywiście nie zabrakło też „Pomarańczowego poczęstunku” – degustacja soku pomarańczowego (coś płynnego), surowej marchewki (coś twardego), owocu pomarańczy (coś miękkiego) oraz galaretki pomarańczowej (coś galaretowatego).

Złożyliśmy również życzenia naszym kolegom z okazji DNIA CHŁOPAKA oraz nakleiliśmy im kolorowe odznaki.




„Obserwuję, doświadczam, rozumiem” – kodowanie i wprowadzenie do programowania

Zabawy i gry logiczne odgrywają ważną rolę w edukacji przedszkolnej. Dają możliwość analizowania, działania oraz wyzwalają chęć poszukiwania. Można efektywnie i przyjemnie wspierać rozwój koncentracji, samodzielność i kreatywność u dziecka. Warto postawić na zabawy logiczne i gry, które mogą stanowić dobry trening umysłu - rozwijają nie tylko spostrzegawczość i pamięć, ale przede wszystkim logiczne myślenie. Taką gimnastykę można wprowadzać już od najmłodszych lat życia dziecka.

Założeniem niniejszego programu jest przede wszystkim rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i wyobraźni przestrzennej. W czasie zajęć będziemy rozwijać podstawowe funkcje poznawcze: pamięć, koncentrację uwagi analizę i syntezę wzrokową oraz koordynację ruchową.

W tym tygodniu rozmawiamy między innymi o owocach i warzywach, więc nasz projekt rozpoczęliśmy od OWOCOWEGO KODOWANIA. Podczas pierwszego zadania dzieci miały pokolorować wg podanego kodu jabłko i gruszkę; następnie trzeba było narysować jabłka, gruszki oraz śliwki w odpowiedniej barwie. Dla niektórych SKRZATÓW okazało się to bardzo proste, a niektórzy potrzebowali jeszcze dodatkowego wsparcia indywidualnego. Zanim rozpoczęliśmy kodowanie z kartami pracy przy stolikach omówiliśmy wszystkie działania w grupie - na dywanie.
Dodatkowo dzieci mogą jeszcze ćwiczyć kodowanie na specjalnie przygotowanych pomocach - i robią to bardzo chętnie. Można także ćwiczyć owocowe i warzywne przeliczanie, a także dopasowywać obrazki i napisy (wprowadzenie do czytania globalnego).




W krainie emocji i nie tylko…”
Uczymy dzieci jak pisać, czytać, rozwiązać zadania matematyczne, natomiast bardzo rzadko uczymy jak radzić sobie w trudnych sytuacjach społecznych, emocjonalnych. Tak na zdrowy rozsądek, żeby dobrze przygotować się do rozwoju poznawczego trzeba najpierw zrozumieć siebie i otaczający nas świat.
Dzieci (a nierzadko dorośli) mają problem z nazywaniem swoich uczuć, rozpoznawaniem ich; panowaniem nad emocjami; budowaniem realnego poczucia własnej wartości; wdrażaniem do samodzielności (nie wyręczanie dziecka z czynności, z którymi jest w stanie sobie poradzić, dawanie możliwości samodzielnej wypowiedzi, formułowanie pytań w taki sposób, by dziecko miało szansę samo na nie odpowiedzieć); przyswojeniem norm i zasad społecznych; wyrażaniem oczekiwań i ograniczeń tak, aby były przez innych respektowane; poczuciem obowiązku i odpowiedzialności; budowaniem wzajemnych relacji między ludźmi (dziećmi, dorosłymi) – dzielenie się, czekanie, szanowanie innych, przyjmowanie odpowiedzialność za swoje zachowanie; koncentrowaniem uwagi na aktualnej sytuacji, na twarzy mówiącej osoby oraz aktywnym słuchaniem i wykonywaniem poleceń.

24 września rozpoczęliśmy Trening Umiejętności Społecznych, który polega na nabywaniu i podnoszeniu konkretnych umiejętności społecznych, czyli takich konkretnych zachowań stosowanych do zaistniałej sytuacji. Na początek uczyliśmy się MÓWIENIA MIŁYM GŁOSEM (omówienie tematu zajęć; wprowadzanie kroków; modelowanie; scenki odgrywane przez dzieci i ich omówienie; zabawa „Budowanie z naszych ciał”).

Zachęcam rodziców do ćwiczeń w domu, tak aby dzieci mogły przenosić nabywane umiejętności do naturalnych sytuacji. Powodzenia.





23 września powitaliśmy JESIEŃ. Co prawda pogoda jeszcze typowo letnia, ale oznaki jesieni już się pojawiły. Dzieci doskonale potrafiły je wymienić, kiedy do sali przedszkolnej wszedł gość. Była to Pani Jesień z darami, która zaproponowała zabawy ruchowe, matematyczne i językowe. Skrzaty aktywnie uczestniczyły w zabawach. Chętnie tańczyły przy jesiennych utworach muzycznych; przeliczały; rysowały pośladzie.


Po obiedzie nadal trwało ŚWIĘTO PRZEDSZKOLAKA i ciąg dalszy niespodzianek. Dzieci zostały zaproszone do KINA. Zanim jednak otrzymały bilety – musiały poszukać swojego imiennego biletu z pośród wszystkich rozłożonych na dywanie. Trzeba było także wykonać jeszcze kilka zadań, z którymi nasze 5-latki świetnie sobie poradziły.


W ramach innowacji "Kalendarz świąt nietypowych" w dniu 21.09 w grupie IV świętowano Dzień Przedszkolaka. Dzieci z okazji swojego święta bawiły się przy muzyce w towarzystwie balonów, z wykorzystaniem chusty animacyjnej Klanza oraz nauczyły się wierszyka. Każdy mógł ozdobić swój balon. Przez cały dzień towarzyszyła nam super zabawa i uśmiechy na buziach.




Kolejny rok przedszkolny rozpoczęliśmy od powitania nowego kolegi, nowych cioć, innej sali. Było więc dużo zabaw integracyjnych, aby również pozostałe dzieci (po tak długiej przerwie) mogły zbudować pozytywne relacje między sobą, rozwijać umiejętności komunikacji interpersonalnej. Każda z zabaw miała nieco inny cel i każda z nich dotykała innego obszaru integracji – tworzyliśmy sytuacje przyjemnej współpracy, oswajania z imionami, kontaktem fizycznym, a także budowaliśmy wiedzę o kolegach i koleżankach.
Jedną z takich zabaw było „budowanie pajęczyny”.



PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ DLA SKRZATÓW NA MIESIĄC WRZESIEŃ
- doskonalenie umiejętności współdziałania w grupie, wzmacnianie poczucia przynależności do grupy rówieśniczej,
- doskonalenie umiejętności dostrzegania różnic i podobieństw,
- rozwijanie umiejętności tworzenia i odczytywania piktogramów, symboli,
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat,
- doskonalenie umiejętności argumentowania,
- wdrażanie się do formułowania i przestrzegania zasad grupowych,
- doskonalenie umiejętności logicznego myślenia,
- doskonalenie umiejętności posługiwania się swoim imieniem i nazwiskiem oraz rozpoznawania ich w grupie innych imion i nazwisk z grupy,
- rozwijanie umiejętności opowiadania o własnych zainteresowaniach, upodobaniach,
- doskonalenie analizy i syntezy słuchowej i wzrokowej,
- rozwijanie umiejętności opowiadania o ulubionych grach i zabawach,
- doskonalenie orientacji w roku kalendarzowym,
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat lata i związanych z nimi konsekwencji w przyrodzie,
- pogłębianie wiedzy dzieci na temat atrybutów lata, a także aktywności i rzeczy związanych z tą porą roku,
- doskonalenie umiejętności rozmowy o wspomnieniach z wakacji,
- rozwijanie umiejętności matematycznych przez klasyfikowanie przedmiotów według wielkości, koloru lub przeznaczenia,
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat pamiątek przywiezionych z wakacji,
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat miejsc spędzania wakacji (miasto, wieś, góry, morze, jeziora),
- utrwalenie sformułowań: daleko / blisko / dalej / bliżej z wykorzystaniem mapy,
- poszerzanie słownika biernego i czynnego dziecka o wyrazy związane z krajami, miastami Europy i świata,
- rozwijanie umiejętności matematycznych przez nazywanie kierunków na kartce papieru,
- doskonalenie umiejętności posługiwania się mapą i nawigowania po niej – zwrócenie uwagi dzieci na wielkość i położenie Polski jako części Europy i świata,
- poszerzanie słownika biernego i czynnego dziecka o wyrazy związane ze środkami transportu,
- grupowanie pojazdów ze względu na określoną cechę (przeznaczenie, sposób poruszania się),
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat zalet i korzyści płynących z wykorzystania różnych środków transportu,
- doskonalenie umiejętności formułowania krótkiej wypowiedzi dotyczącej miejsca swojego zamieszkania i adresu,
- doskonalenie umiejętności zadawania pytań zamkniętych,
- utrwalenie zasad przechodzenia przez jezdnię,
- doskonalenie sprawności manualnej,
- doskonalenie umiejętności tworzenia i odczytywania regulaminów,
- przypomnienie zasad bezpiecznego zachowania się na placu zabaw,
- doskonalenie umiejętności dbania o swoje bezpieczeństwo w kontakcie z urządzeniami (nie tylko elektrycznymi),
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat zasad kontaktu z nieznajomymi – potrafię mówić: nie!,
- doskonalenie umiejętności odgrywania scenek sytuacyjnych,
- zapoznanie z procedurami bezpieczeństwa w przedszkolu,
- rozwijanie logicznego myślenia,
- doskonalenie umiejętności nazywania i oznaczania części ciała człowieka na schemacie oraz opisywania ich funkcji,
- poszerzanie wiedzy dzieci na temat lekarzy różnych specjalności i funkcji przez nich pełnionych,
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat zmysłów człowieka i ich funkcji,
- rozwijanie umiejętności odgadywania przedmiotów za pomocą zmysłów,
- wprowadzenie litery O, o na podstawie wyrazu „oko”,
- pogłębianie wiedzy na temat słuchu: zagrożeń, niepełnosprawności oraz higieny,
- poszerzenie wiedzy na temat zmysłów człowieka, szczególnie zmysłu dotyku, smaku i węchu,
- wprowadzenie liczby 1,
- budowanie świadomości na temat zagrożeń wynikających z zanieczyszczenia środowisk.

Zadania do codziennej realizacji:
• zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy,
• zabawy z „Powitankami” – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie,
• ćwiczenia ruchowe w ranku,
• zabiegi higieniczne po wejściu do przedszkola, po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych,
• słuchanie tekstów czytanych przez nauczyciela,
• zabawy w ogrodzie przedszkolnym – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych,
• doskonalenie umiejętności zgodnej zabawy w grupie rówieśniczej,
• wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych,
• utrwalanie bezpiecznych zachowań (jak chronić się przed pogodą w różnych porach roku),
• zabawy z rymowankami do masażu – doskonalenie orientacji w schemacie ciała i rozluźnienie emocji,
• zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, matematyczne.


Poza zajęciami z podstawy programowej wychowania przedszkolnego (wrześniowe zamierzenia edukacyjno-wychowawcze) dzieci rozpoczęły naukę przez zabawę z pomocami montessoriańskimi.


A to już zabawy swobodne.

 
Wytworzył: brak danych, data: brak danych
Wprowadził: Katarzyna Biernacka, data: 10.09.2020 r., godz. 11.30
Ostatnia aktualizacja: Katarzyna Biernacka, data: 16.10.2020 r., godz. 08.52
Liczba odwiedzin: 679