Przedszkole Miejskie nr 3
w Legionowie

grupa IV Skrzaty

Grupa IV - Skrzaty
Zadania dydaktyczno – wychowawcze na miesiąc wrzesień:
1. W przedszkolu.
2. Wakacyjne wspomnienia.
3. Jesteśmy bezpieczni.
4. Dbamy o siebie i o środowisko.
Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w przedszkolu.
Kształtowanie umiejętności przedstawiania się – podania imienia i nazwiska oraz miejsca zamieszkania.
Zwrócenie uwagi na to, komu i w jakich sytuacjach można podawać swój adres, a komu nie.
Zapoznanie dzieci z nową salą, znaczkiem imiennym w szatni, sali i łazience.
Poznanie osób pracujących w grupie/w przedszkolu, ich imion i zadań.
Zapoznanie z ogrodem przedszkolnym i jego wyposażeniem: przypomnienie zasad bezpiecznej i zgodnej zabawy.
Kształtowanie umiejętności współpracy.
Rozwijanie umiejętności samoobsługowych.
Rozpoznawanie i nazywanie przyborów toaletowych.
Zapoznanie dzieci z zasadami panującymi w przedszkolu.
Wspólne tworzenie kodeksu grupy.
Wyrabianie nawyku używania słów: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam.
Zachęcanie dzieci do swobodnego, komunikatywnego wypowiadania się: na tematy dowolne i podane.
Usprawnianie narządu artykulacyjnego poprzez wyraźne wymawianie spółgłosek.
Kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem.
Zapoznanie dzieci z cechami charakterystycznymi dla lata.
Uświadomienie dzieciom różnorodności miejsc spędzania wakacji.
Zapoznanie z mapą Polski, kształtowanie umiejętności rozpoznawania charakterystycznych elementów dla krajobrazów górskiego i nadmorskiego.
Kształtowanie świadomości ekologicznej.
Poznawanie podstawowych zasad poruszania się pieszego.
Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na drodze.
Uwrażliwienie dzieci na zachowanie ostrożności w kontaktach z nieznajomymi.
Wdrażanie zasad bezpiecznego kontaktu ze zwierzętami.
Zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi.
Rozwijanie sprawności manualnych i inwencji twórczej.
Wyrabianie ogólnej sprawności ruchowej dzieci.
Wyrabianie umiejętności słuchania i śpiewania piosenek.
Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.
Edukacja matematyczna:
Przypomnienie i utrwalenie wiadomości z zakresu pojęć matematycznych, zdobytych w grupie młodszej.
Rozwijanie umiejętności klasyfikowania/grupowania przedmiotów.
Kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała.


We wrześniu dzieci uczyły się zasad bezpieczeństwa obowiązujących w przedszkolu oraz poznały zasady ruchu drogowego. Przedszkolaki zapoznane zostały z wybranymi znakami drogowymi. Wybraliśmy się również na pobliskie skrzyżowanie. Celem wycieczki było obserwowanie ruchu drogowego, znaków drogowych, przejścia dla pieszych oraz poruszających się pojazdów. Dzieci ćwiczyły także umiejętność prawidłowego i bezpiecznego przechodzenia przez ulicę. Wycieczka utrwaliła wiedzę przedszkolaków na temat ważnego dla wszystkich bezpieczeństwa. Po powrocie do przedszkola dzieci wykonały prace- sygnalizatory świetlne.


W dniu 16 września w przedszkolu odbyły się warsztaty Labolo – doświadczenie przez eksperymentowanie. Zajęcia nosiły tytuł „ Fruwający magnes”. Dzieci utrwaliły pojęcia: naukowiec, laboratorium oraz zapoznały się z pojęciami: magnes, linie pola magnetycznego.




19 września w ramach realizacji programu preorientacji zawodowej
„Poznajemy zawody” wybraliśmy się do pobliskiej apteki. Celem wycieczki było poznanie wyglądu i wyposażenia apteki oraz zapoznanie się z pracą farmaceuty. Pani farmaceutka przybliżyła przedszkolakom specyfikę swojego zawodu, pokazała dzieciom różne maści, krople, syropy, tabletki, które pomagają w walce z chorobą. Podczas miłej pogadanki przypomniała wszystkim przedszkolakom, że pod żadnym pozorem dzieci nie mogą bawić się lekarstwami oraz że lekarstwa możemy brać tylko pod czujnym okiem osoby dorosłej. Na koniec dzieci zostały poczęstowane pysznymi witaminowymi lizakami.




We wrześniu w ramach przeprowadzanej w grupie IV innowacji „ Zdrowo i kolorowo” zostały przeprowadzone zajęcia pt. „Czystość i higiena na co dzień”. Przedszkolaki poszerzyły swoją wiedze na temat higieny, poznały prawidłową technikę mycia rąk oraz przybory, które służą do zachowania czystości.


20 września w ramach realizacji programu preorientacji zawodowej „ Poznajemy zawody” dzieci dowiedziały się na czym polega praca strażaka i co jest mu potrzebne do jej wykonywania. Podczas zajęć obejrzeliśmy prezentację multimedialną „ Praca strażaka” oraz przypomnieliśmy sobie numery alarmowe. Przedszkolaki odgrywały role dyspozytora i poszkodowanego, a także dowiedziały się jakie informacje należy przekazać, dzwoniąc na numer alarmowy.




PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ DLA GR. SKRZATY NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

1. Dary jesieni.
2. Dbamy o zdrowie.
3. Jesienią w parku i w lesie.
4. Zabawy na jesienne wieczory.

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
Rozróżnianie i nazywanie popularnych warzyw.
Rozróżnianie i nazywanie popularnych owoców.
Uświadomienie dzieciom, że grzyby dzielimy na jadalne i trujące.
Poszerzenie wiedzy przyrodniczej o nazwy grzybów.
Kształtowanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby.
Poszerzenie wiedzy przyrodniczej – rozpoznawanie liści i łączenie ich z odpowiednim owocem.
Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego zachowania w kuchni.
Kształtowanie sprawności ruchowej oraz motoryki całego ciała.
Promowanie zasad zdrowego żywienia – uświadomienie jakie produkty warto jeść często.
Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Kształtowanie umiejętności samodzielnego ubierania się.
Kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem.
Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.
Zapoznanie z pracą lekarza i pielęgniarki, przełamywanie lęku przed wizytą u lekarza i rozumienie konieczności przyjmowania leków w razie choroby.
Wyrabianie nawyku higieny jamy ustnej.
Rozpoznawanie i nazywanie własnych emocji – eliminowanie strachu przed stomatologiem.
Kształtowanie umiejętności rozróżniania prawej i lewej strony ciała.
Wdrażanie dzieci do rozpoznawania stanów emocjonalnych po wyrazie twarzy.
Rozbudzanie u dzieci zainteresowania zmianami zachodzącymi w przyrodzie.
Zapoznanie dzieci z barwami podstawowymi i pochodnymi.
Rozwijanie kreatywności poprzez działania plastyczne.
Kształtowanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu.
Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, poszanowania dla zwierząt.
Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania.
Kształtowanie umiejętności współpracy i współdziałania.
Rozwijanie cierpliwość i koncentracji.
Rozwijanie zdolności improwizacyjnych (muzyka).
Kształtowanie umiejętności odpowiedniego zachowania się w miejscach publicznych.
Pobudzanie do działań artystycznych.
Wspomaganie prawidłowego rozwoju narządów artykulacyjnych i oddechowych.

EDUKACJA MATEMATYCZNA:
Kształtowanie umiejętności przeliczania elementów w zbiorze oraz określenia, w którym zbiorze jest mniej, więcej lub tyle samo.
Rozwijanie umiejętności matematycznych – porównywanie wielkości drzew, posługiwanie się określeniami: wysokie, niskie.
Kształtowanie umiejętności łączenia elementów w pary według wybranej cechy (rodzaj).