Przedszkole Miejskie nr 3
w Legionowie

grupa III Promyki

23 września zawitała do naszej grupy PANI JESIEŃ. W koszyku przyniosła ze sobą dary: kolorowe liście, jarzębinę, owoce jadalne i te, których nie jemy (orzechy, kasztany, żołędzie, szyszki). Dzieci świetnie radziły sobie z ich nazywaniem, segregowaniem. Opowiadały jakie zmiany zachodzą w przyrodzie, przypominały sobie jaka była pora roku, a jaka właśnie nadeszła; jak nazywa się obecny miesiąc…
Bawiły się przy tym DOSKONALE! Nawet tańczyły z JESIENIĄ i śpiewały piosenkę „Kolorowe listki"



Obserwuje, poznaje, doświadczam – przygotowanie do matematyki
wg Montessori.

Wielu ludzi traktuje matematykę jako szczególnie trudny obszar wiedzy.
M. Montessori znalazła sposób, który przezwycięża bariery natury psychologicznej, a nawet nie dopuszcza do ich powstania. Odkryła ona, że, jeśli w odpowiednim czasie i w odpowiedni sposób wesprzemy małe dziecko, to będzie ono uczyło się czytania i pisania z zachwytem, nie napotykając na żadne trudności.
Dziecko bardzo wcześnie, już nieświadomie rejestruje matematyczne zdarzenia
w życiu codziennym, ponieważ człowiek jest produktem swojego środowiska. Tak, jak nasze ciało zbudowane jest z materii naszej ziemi, tak umysł nasz odzwierciedla matematyczną jakość naszego wszechświata. Społeczeństwo zmusiło nas do wymyślenia matematycznych wielkości określających masę, ciężar, obliczenia, itd. Montessoriańskie materiały matematyczne posiadają konkretną podstawę dla wielkości. Stwarzają one dziecku, które nie ukończyło jeszcze szóstego roku życia, możliwość poznawania liczb i ich wartości różnymi sposobami: najpierw są to liczby „od 1 do 10”, następnie…………….
Materiał przygotowujący dziecko do matematyki stanowi tzw. „zmaterializowaną abstrakcję”. Umożliwia on klasyfikację i analizę cech oraz prowadzi do rozwoju matematycznego.
Materiał sensoryczny odgrywa rolę pośredniego przygotowania do matematyki.
Także kolejny aspekt materiału sensorycznego jest bardzo ważny: szereg materiału składa się każdorazowo z 10 pojedynczych części, i czasami są to jednostki miary „od 1 cm do 10 cm, 1 cm2 do 10cm2 lub 1cm3 do 10 cm3”..
Poza tym materiał sensoryczny przyczynia się do doskonalenia koordynacji ruchów. Dzięki dodatkowemu wprowadzaniu mowy dochodzi do doświadczenia zmaterializowanej abstrakcji (pary, kontrasty, gradacja, lekcja trzech poziomów, zabawa na oddalanie).
Materiał sensoryczny stymuluje koncentrację przede wszystkim u trzy- i czterolatków. Jest kluczem do poznawania środowiska i środkiem do zmaterializowanej abstrakcji.
Wg. Marii Montessori materiał zmysłowy stanowi zmaterializowaną abstrakcję. Tym pojęciem podkreśla rolę materiału zmysłowego w ogólnym procesie rozwoju dziecka. Pojęcie to nie oznacza, że dziecko opracowuje abstrakcyjnie wyizolowane wyobrażenia o świecie. Intencją Montessori było ukazanie zależności pomiędzy przedmiotami i poznanie ich przez własne odkrycia dziecka. Na podstawie tego materiału dziecko poznaje słownictwo, a pojęcia to nie są puste słowa, lecz nazwy przedmiotów zawsze w połączeniu z konkretnym materiałem. Dzięki materiałowi zmysłowemu znaczenie pojęć jest dla dziecka zawsze jasne, gdyż dziecko ma możliwość doświadczania ich właściwości.
My również będziemy „bawić się” matematyką. Rozpoczęliśmy zajęcia od poznania liczb 1-3 przy pomocy klocków, z których wykonywaliśmy odpowiednie ćwiczenia. Połóż jeden klocek pod 1, dwa klocki pod 2… Postaw wieżę pod 1, zbuduj wieżę z dwóch klocków i postaw ją pod 2… Przy okazji ćwiczyliśmy pojęcia pod, nad, obok… I co ważne ćwiczyliśmy motorykę małą oraz koordynację wzrokowo-ruchową.
Nie dla wszystkich było to takie proste, ale ćwiczyliśmy te zabawy indywidualnie po południu.
Dla niektórych przedszkolaków 1, 2, 3 – to za mało! Chętne osoby mogły jeszcze poćwiczyć liczenie i dopasowanie do większych liczb.


PROMYKOWE URODZINY
Jednym z elementów przygotowania dzieci do udziału w życiu społecznym są ćwiczenia związane z troską o wspólnotę. Celem tych ćwiczeń jest przyswojenie dzieciom zasad dobrego wychowania oraz kulturalnego zachowania się w kontaktach z innymi. Mamy na myśli zasady dotyczące witania się, pozdrawiania, żegnania, zachowania się przy stole podczas posiłku oraz odpowiedniego zachowania się w miejscach publicznych, np. kinie, teatrze, cudzym domu i podczas różnych okoliczności. Wprowadzeniu dziecka w kulturę bycia służy też rytuał urodzinowy z wykorzystaniem tzw. „urodzinowego słoneczka”. To także pokazanie dzieciom sposobu celebrowania urodzin.
My również w grupie PROMYKI postanowiliśmy w ten sposób świętować urodziny. Na środku dywanu układane jest urodzinowe słoneczko, na każdym promieniu widnieją napisy z nazwami miesięcy. Dziecko wędruje dookoła słońca począwszy od miesiąca w którym się urodziło, po drodze mówimy wierszyk o mijający czasie oraz kolejno wypowiadamy miesiące, akcentując w ten sposób upływ jednego roku życia. I tak dziecko okrąża słoneczko tyle razy, ile skończyło lat. W czasie okrążania słoneczka odwołujemy się do ważniejszych wydarzeń w życiu dziecka od urodzenia np. zdjęcie ze szpitala, pierwszy ząbek, pierwsze samodzielne kroki, pierwszy wyjazd wakacyjny itp. Potem zapala się świeczki urodzinowe, dzieci śpiewają piosenkę urodzinową i składają życzenia, po czym następuje poczęstunek. Przy okazji tego rytuału dzieci dowiadują się o zmianach zachodzących w życiu człowieka.
W miesiącu wrześniu obchodziliśmy urodziny Mateusza, Oliwii oraz Wiktora.


Kim zostanę jak będę duży?

Celem projektu jest zapoznanie dzieci z różnymi zawodami.

Cele szczegółowe:
- rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności dzieci,
- zapoznanie z atrybutami poszczególnych zawodów,
- poznanie pracy zawodowej własnych rodziców oraz rodziców innych dzieci,
- poszerzenie zasobu słownictwa o nieznane dotąd wyrażenia związane z określoną profesją,
- tworzenie warunków do różnorodnej aktywności w toku wykonywania poszczególnych zadań,
- dostarczenie dzieciom nowych przeżyć i wrażeń,
- włączenie w życie przedszkola rodziców oraz przedstawicieli środowiska lokalnego.

Termin realizacji projektu:
od września 2019 r. do 30 czerwca 2020 r.

W miesiącu wrześniu nasza grupa poznała zawód LEKARZA na podstawie wiersza „Chory kotek” Stanisława Jachowicza. Dzieci wzięły udział w warsztatach teatralnych – DZIECKO WIDZEM I AKTOREM.
Najpierw były widzami, a potem chętne osoby wcieliły się w role kotka lub lekarza. Omówiono przy okazji pojęcia: choroba, zdrowe odżywianie, widownia, scena, aktor. Poznano nowe wyrazy, m.in. STETOSKOP, INSCENIZACJA.

Zorganizowano w sali kącik związany właśnie z tym zawodem - ilustracje, atrybuty danego zawodu.

Zostanie również założona „Przedszkolna księga zawodów”, która systematycznie będzie się powiększała – księga z ilustracjami wykorzystanymi z kącika i uzupełnianie o koleje zawody.


Mam sprawne ręce i ciało”

Realizacja programu: gr PROMYKI.
Czas realizacji: rok szkolny 2019-2020.
Opracowanie: Ewa Piotrowska – nauczyciel, pedagog specjalny, terapeuta ręki.

Inspiracją do opracowania innowacji stały się dla mnie własne obserwacje oraz refleksje nauczycieli i rodziców. Zauważono tendencję do spadku sprawności motorycznej i manualnej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Obniżyła się sprawność ruchowa rąk; objawiająca się np. poprzez późne nabywanie umiejętności związanych z samoobsługą (ubieranie się, zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł), trudności
w posługiwaniu się nożyczkami; niska sprawność manualna pociąga za sobą obniżony poziom graficzny pisma (obniżona sprawność grafomotoryczna), w późniejszym wieku wolne tempo pisania.
Na rozwój manualny wpływa ogólny rozwój fizyczny dziecka. Pozwólmy więc im biegać, skakać, wspinać się, czołgać. Bardzo ważnym elementem w nabieraniu płynności ruchów jest samoobsługa dziecka: wiązanie butów, zapinanie guzików, itp. Budowanie, lepienie, majsterkowanie, wycinanie to również baza do usprawniania precyzji rąk.
Zanim przystąpimy do zadań typowo pisemnych, warto zastosować ćwiczenia ruchowe, które pomogą dziecku rozładować zbyt duże napięcie mięśni i będą dobrą rozgrzewką przed zadaniami typu kartka-ołówek.
Nauka pisania poprzedzana jest ćwiczeniami w pisaniu motywów szlaczków, które zawierają
w sobie wszelkie możliwe elementy liter: koła, pętle, łuki, kreski. Przy tym ćwiczą one płynność ruchów ramienia i dłoni: w prawo, w lewo, w dół, w górę.
Dziecko z dużym napięciem mięśni palców nadmiernie przyciska ołówek, rysuje linie grube, czasem przedziera papier, co wpływa na estetykę pracy. Linie są krzywe, przedmioty duże, gdyż dziecko nie umie opanować ruchu.
Dzieci o małym napięciu mięśniowym również mają problemy z rysowaniem. Kreślą linie nikłe „drżące”, niepewne. Rysują przedmioty małe, których wielkość uniemożliwia umieszczanie szczegółów.
Głównym celem programu jest usprawnianie i wspomaganie dziecka w osiągnięciu optymalnego poziomu w zakresie samoobsługi oraz doskonalenie sprawności manualnej i grafomotoryki poprzez usprawnianie funkcji percepcyjno-motorycznych.

W miesiącu wrześniu rozwijaliśmy ogólną sprawność ruchową poprzez wykonywanie ćwiczeń lokomocyjnych, skocznych, równoważnych, zwinnościowych, rzutnych, kopnych, koncentrujących uwagę. Bawiliśmy się i ćwiczyliśmy koordynację obustronną oraz ruchy naprzemienne; wykonywaliśmy ćwiczenia i zabawy rozwijające schemat ciała i orientację przestrzenną.


Zadania do codziennej realizacji:

Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy. Wdrażanie do dzielenia się zabawkami z innymi dziećmi.
Zabawy z „Powitankami” – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie.
Ćwiczenia i zabawy ruchowe o poranku.
Zabawy z rymowankami i piosenkami – doskonalenie orientacji w schemacie ciała
i rozluźnienie emocji.
Zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych.
Wdrażanie do codziennego obcowania z książką: samodzielne przeglądanie książek, zachęcanie do opowiadania i wymyślania własnych historyjek oraz słuchanie tekstów czytanych przez nauczyciela.
Zabawy w ogrodzie przedszkolnym – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie
do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych.
Wdrażanie do spokojnego i cichego mówienia do drugiej osoby.
Wspomaganie dzieci w zdobywaniu umiejętności kulturalnego spożywania posiłków.
Wdrażanie do nawyku prawidłowej postawy we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego.
Kształtowanie umiejętności wyciszania się, relaksu, odpoczynku.
Wdrażanie do dbania o porządek w sali – kształtowanie odpowiedzialności za wspólną przestrzeń.
„Krąg przyjaciół” – rozmowa o minionym dniu: zabawach w sali i ogrodzie, zajęciach, bohaterach z opowiadań, wspólnych tańcach. Dzieci powtarzają aktualnie poznawaną piosenkę. Mówią, co się im najbardziej podobało. Przypominają sobie, czy może warto komuś z grupy za coś podziękować lub kogoś przeprosić – podchodzą podają dłoń. Nauczyciel pobudza ciekawość dzieci tym, co wydarzy się następnego dnia.
Zajęcia wyrównawcze i rozwijające – zabawy ćwiczące umiejętności grafomotoryczne, manualne, słowne, matematyczne.
Zabawy dowolne w kącikach zainteresowań, kształtowanie umiejętności cichej i spokojnej zabawy.



PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC WRZESIEŃ

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

Przypomnienie i poznanie imion dzieci w grupie przedszkolnej.
Kształtowanie umiejętności przedstawiania się.
Zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w przedszkolu.
Zapoznanie z budynkiem i ogrodem przedszkolnym.
Rozwijanie umiejętności samoobsługowych.
Integracja grupy.
Zapoznanie dzieci z zasadami panującymi w przedszkolu.
Wspólne tworzenie kodeksu grupy.
Wyrabianie nawyku używania słów: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam.
Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.
Kształtowanie umiejętności rozpoznawania zapisu swojego imienia.
Rozwijanie sprawności manualnych i inwencji twórczej.
Rozwijanie umiejętności werbalnego wyrażania uczuć, zdobywanie umiejętności odgrywania roli.
Wdrażanie do swobodnego wypowiadania się na temat wakacji.
Zapoznanie dzieci z cechami charakterystycznymi dla lata. Czytanie globalne wyrazu lato.
Kształtowanie umiejętności współpracy oraz słuchania innych i czekania na swoją kolej.
Rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy.
Uświadomienie dzieciom różnorodności miejsc spędzania wakacji.
Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej.
Oswajanie lęku związanego z rozstaniem z rodzicami.
Zapoznanie z mapą Polski, kształtowanie umiejętności rozpoznawania charakterystycznych elementów dla krajobrazów górskiego i nadmorskiego.
Wyrabianie ogólnej sprawności ruchowej dzieci.
Usprawnianie narządu artykulacyjnego poprzez wyraźne wymawianie spółgłosek.
Wdrażanie do bezpiecznego korzystania ze środków transportu.
Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat domu jako miejsca swojego zamieszkania.
Zwrócenie uwagi na to, komu i w jakich sytuacjach można podawać swój adres, a komu nie.
Wspomaganie dzieci w umacnianiu poczucia własnej wartości.
Kształtowanie poczucia przynależności do rodziny.
Poznawanie podstawowych zasad poruszania się pieszego. Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na drodze.
Wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na placu zabaw.
Kształtowanie cierpliwości, umiejętności czekania na swoją kolej.
Kształtowanie postawy odpowiedzialności za własne bezpieczeństwo.
Wdrażanie zasad bezpiecznego kontaktu ze zwierzętami.
Uwrażliwienie dzieci na zachowanie ostrożności w kontaktach z nieznajomymi.
Zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi.
Rozwijanie umiejętności klasyfikowania/grupowania przedmiotów.
Kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała.
Doskonalenie czynności samoobsługowych związanych z higieną.
Zapoznanie się dzieci ze zmysłami.
Rozpoznawanie i nazywanie przyborów toaletowych.
Klasyfikowanie przedmiotów funkcjonalnie ze sobą powiązanych.
Wyrabianie nawyku dbania o swoje ciało – wzrok, oczy.
Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów pod względem przeznaczenia i wielkości.
Wyrabianie nawyku częstego i dokładnego mycia rąk.
Kształtowanie świadomości ekologicznej.
Zapoznanie z pracą lekarza i pielęgniarki, przełamywanie lęku przed wizytą u lekarza i rozumienie konieczności przyjmowania leków w razie choroby.
Pobudzanie do działań artystycznych, m.in. teatralnych, muzycznych.
Kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem.




PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:

Rozróżnianie i nazywanie popularnych warzyw, owoców.
Kształtowanie umiejętności łączenia elementów w pary według wybranej cechy (rodzaj).
Uświadomienie dzieciom, że grzyby dzielimy na jadalne i trujące.
Poszerzenie wiedzy przyrodniczej o nazwy grzybów.
Kształtowanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby.
Kształtowanie umiejętności przeliczania elementów w zbiorze oraz określenia, w którym zbiorze jest mniej, więcej lub tyle samo.
Poszerzenie wiedzy przyrodniczej – rozpoznawanie liści i łączenie ich z odpowiednim owocem.
Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego zachowania w kuchni.
Promowanie zasad zdrowego żywienia.
Kształtowanie sprawności ruchowej oraz motoryki całego ciała.
Promowanie zasad zdrowego żywienia – uświadomienie jakie produkty warto jeść często.
Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie.
Kształtowanie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Doskonalenie motoryki dużej. Wzmacnianie siły ramion, nóg i tułowia.
Uświadomienie dzieciom znaczenia ruchu w życiu człowieka.
Kształtowanie umiejętności samodzielnego ubierania się.
Wyrabianie nawyku higieny jamy ustnej.
Kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem.
Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.
Rozpoznawanie i nazywanie własnych emocji – eliminowanie strachu przed stomatologiem.
Wdrażanie dzieci do rozpoznawania stanów emocjonalnych po wyrazie twarzy.
Kształtowanie umiejętności rozróżniania prawej i lewej strony ciała.
Rozbudzanie u dzieci zainteresowania zmianami zachodzącymi w przyrodzie oraz doskonalenie umiejętności dostrzegania tych zmian.
Rozwijanie umiejętności matematycznych – porównywanie wielkości drzew, posługiwanie się określeniami: wysokie, niskie.
Rozwijanie kreatywności poprzez działania plastyczne. Zapoznanie z barwami podstawowymi i pochodnymi.
Kształtowanie umiejętności interpretacji utworu muzycznego za pomocą ruchu.
Rozwijanie kreatywności dzieci w swobodnych działaniach.
Zachęcanie do aktywności ruchowej, zabaw na świeżym powietrzu oraz uprawiania sportu.
Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, poszanowania dla zwierząt.
Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania, cierpliwość i koncentracji.
Rozwijanie zdolności improwizacyjnych (muzyka), kreatywności.
Kształtowanie umiejętności odpowiedniego zachowania się w miejscach publicznych.
Uwrażliwianie na sztukę. Pobudzanie do działań artystycznych.
Wspomaganie prawidłowego rozwoju narządów artykulacyjnych i oddechowych.
Wyrabianie odwagi i śmiałości.
Rozwijanie twórczego myślenia podczas rozwiązywania i wymyślania zagadek.


„Na straganie”

Jesień to taka pora roku kiedy dzieci poznają nowe owoce, warzywa lub przypominają sobie ich nazwy. W październiku właśnie dużo na ten temat mówiliśmy. Poznawaliśmy owoce i warzywa w ciekawy sposób – polisensoryczny (czyli różnymi zmysłami: wzrokiem, smakiem, dotykiem i węchem). Co prawda, nie zawsze wszystkim udało się odgadnąć jaki smakołyk dotykają, wąchają lub smakują – ale chętnych do zabawy nie brakowało.
W drugim tygodniu października dzieci ponownie uczyły się być aktorami. Na początku to nauczyciel przedstawił wiersz - „Na straganie” z użyciem naturalnych warzyw lub ilustracji. Dzięki temu przedszkolaki doskonaliły umiejętność uważnego odbioru utworu literackiego Jana Brzechwy. Potem PROMYKI wcieliły się w rolę warzyw rozwijając aktywność twórczą. Utrwaliły pojęcia związane z teatrem (teatr, widz, aktor, narrator, widownia, scena).
Rozpoznawały naturalne warzywa i dopasowały je do ilustracji. Była również praca w parach z użyciem przygotowanych puzzli (to wcale nie było takie łatwe porozumieć się z partnerem).
Oczywiście były też zabawy ruchowe związane z tematem.

Na zajęciach rozwijających i wyrównawczych można było doskonalić swoje umiejętności poprzez dopasowywanie warzyw do kart pracy, uczyć się dopasowania takich samych warzyw i podpisów (czytanie globalne). Rozwijać się matematycznie - przyporządkować cyfry do odpowiedniej liczby warzyw. Pograć w „dobble smakowite” – ćwicząc przy tym nazwy owoców lub warzyw oraz rozwijając percepcję wzrokową.
Poza tym popołudniami chętne osoby mogą uczestniczyć w ćwiczeniach motoryki małej poprzez pracę z pomocami manipulacyjnymi, sensorycznymi.



Kim zostanę jak będę duży?
W październiku poznawaliśmy kolejne zawody – stomatologa oraz fryzjera. Dzieci bardzo chętnie przygotowywały kolejne karty do naszej KSIĘGI ZAWODÓW. Znają dużo atrybutów danego zwodu.
Podczas wycieczki do Salonu Fryzjerskiego przedszkolaki mogły poszerzać zasób słownictwa o nieznane dotąd wyrażenia związane z zawodem fryzjera; przełamać nieśmiałości w stosunku do osób obcych; rozwijać umiejętność układania pytań; poznać miejsca pracy w najbliższym otoczeniu.


Na jesiennych ścieżkach – warsztaty z rodzicami.
Kap, kap, kap – krople deszczu łap… tak nasze pociechy śpiewały na jesiennych warsztatach z rodzicami. Były jeszcze tańce i wierszyki o jesieni. Potem oczywiście wspólna praca przy stolikach – JESIENNE OBRAZKI. Każdy mógł spróbować swoich sił plastyczno-manualnych. Jak widać chętnych nie brakowało. Żeby wyczarować piękne obrazki potrzebowaliśmy tylko kolorowe kartki, liście, patyki, pastele, klej i trochę inwencji twórczej.
Bardzo dziękujemy Rodzicom, Babciom i Dziadkom za zaangażowanie.



Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne – na miesiąc listopad:
• Rozwijanie umiejętności prawidłowego nazywania członków rodziny.
• Wdrażanie do umiejętności globalnego czytania wyrazów: mama, tata, brat, siostra.
• Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat swojej rodziny, pogłębianie więzi rodzinnej.
• Wdrażanie dzieci do prawidłowego i bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych znajdujących się w domu i przedszkolu.
• Zapoznanie dzieci z przedmiotami codziennego użytku z dawnych czasów.
• Kształtowanie postawy szacunku wobec osób starszych.
• Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej, ekspresji ruchowej.
• Rozwijanie u dzieci zwinności i równowagi. Wzmacnianie mięśni kręgosłupa i grzbietu.
• Kształtowanie nawyku prawidłowego oddechu.
• Doskonalenie małej motoryki oraz kształtowanie sprawności manualnej.
• Rozwijanie spostrzegawczości oraz doskonalenie technik zapamiętywania.
• Rozwijanie pamięci wzrokowej i słuchowej.
• Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy sylabowej.
• Doskonalenie umiejętności prawidłowego posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi.
• Kształtowanie umiejętności przeliczania na konkretach w zakresie 6.
• Doskonalenie umiejętności rozumienia swoich uczuć i emocji związanych z pogodą.
• Poszerzenie słownika czynnego dzieci o pojęcia dotyczące zjawisk przyrodniczych.
• Zapoznanie z obiegiem wody w przyrodzie.
• Wyjaśnienie znaczenia deszczu dla ludzi, roślin i zwierząt.
• Rozbudzanie ciekawości świata oraz prowadzenie obserwacji i wyciągnięcie wniosków z doświadczeń.
• Dostrzeganie rytmu i następstwa dnia i nocy.
• Rozwijanie umiejętności rozróżniania pór roku i obserwowania pogody.
• Kształcenie umiejętności odkodowywania i kodowania informacji oraz rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i klasyfikowania.
• Kształtowanie postawy szacunku do historii naszego kraju, symboli narodowych, właściwego zachowania podczas uroczystości.
• Poszerzanie wiedzy na temat własnej ojczyzny.
• Rozwijanie u dzieci wrażliwości słuchowej w zabawach związanych z rozpoznaniem głosów zwierząt.
• Rozwijanie słownika dzieci przez wprowadzenie pojęć: ssaki, ptaki, ryby – klasyfikowanie zwierząt.
• Kształtowanie odpowiedzialności za swoje zwierzę oraz umiejętności wypowiadania się na forum grupy na temat swojego ulubionego zwierzęcia.
• Poszerzenie wiedzy dzieci dotyczącej pracy weterynarza.
• Poznanie zwyczajów wybranych zwierząt zapadających w sen zimowy.
• Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania i wypowiadania się na jego temat.
• Kształtowanie umiejętności uważnej obserwacji przyrody (dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie w związku z nadejściem zimy).
• Rozpoznawanie i nazywanie kilku wybranych gatunków ptaków zimujących w Polsce.
• Wdrażanie do mądrego i odpowiedzialnego dokarmiania zwierząt w czasie zimy.
• Kształtowanie umiejętności bezpiecznego postępowania wobec zwierząt.
• Rozwijanie wrażliwości i wyobraźni plastycznej.
• Doskonalenie umiejętności współdziałania.



Teatr z łyżek.
Inscenizacja "Kłopoty łyżki" opowiada historię o mamie łyżce i jej małych córkach. Mama jest bardzo zaangażowana w dobre wychowanie swoich dzieci i dba o ich maniery. Pewnego dnia rodzina łyżek dostaje zaproszenie na imieniny od wujka Widelca.
Nie wystarczy mówić “bądź grzeczny”, “zachowuj się jak należy” - bo co to dokładnie oznacza? W trakcie inscenizacji dzieci kolejny raz przypomniały sobie, jak poprawnie zachować się przy stole.


Doświadczenia i eksperymenty z wodą.
Podczas tych zajęć rozwijano zainteresowania badawcze dzieci. Tworzono okazję do poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez eksperymentowanie, obserwowanie i odkrywanie.
„Promyki” samodzielnie eksperymentowały i szukały odpowiedzi na nurtujące ich pytania badawcze. Potrafiły określić charakterystyczne cechy wody. Uczyły się samodzielnie formułować wnioski dotyczące tonięcia lub utrzymania się przedmiotu na wodzie na podstawie obserwacji.



Dawniej i dziś
Często rodzice, czy dziadkowie mówią: „za naszych czasów, dawniej to…” – a maluszki słuchają i opowiadają…
Nasze pociechy bardzo dużo wiedziały - co działo się w „starych czasach”. Bardzo chętnie wypowiadały się o czym kiedyś usłyszały od babci . Wiedziały co musiała zrobić żeby wyprać ubrania, a jakie teraz mamy wygody.Prezentowano przedmioty wyposażenia domowego oraz codziennego użytku z czasów ich babć i dziadków.
Pokazano także zabawy, które kiedyś cieszyły się popularnością. Kilka z nich funkcjonuje do dzisiaj.
My również jedną z takich zabaw zapamiętamy na długo.


Jesteśmy Polką i Polakiem
8 listopada rozpoczęliśmy pierwsze z zajęć „Polska Niepodległa”. O godzinie 1111 wspólnie z wszystkimi przedszkolakami odśpiewaliśmy „Mazurka Dąbrowskiego”. Następnie w grupach sprawdziliśmy swoje wiadomości na temat ojczyzny (nazywaliśmy i rozpoznawaliśmy symbole narodowe, recytowaliśmy część wiersza Władysława Bełzy „Katechizm polskiego dziecka”. Śpiewaliśmy także piosenkę „Jesteśmy Polką i Polakiem”. Ponadto uczestniczyliśmy w zajęciach w małych zespołach, gdzie składaliśmy puzzle przedstawiające godło lub flagę Polski. Samodzielnie wykonaliśmy także flagi różnymi technikami: z krepiny; z rolek po papierze toaletowym oraz soli zabarwianej pisakami. Były również Warszawskie Syrenki wyklejane z kulek plastelinowych.
Można było także układać domino, memo oraz dobble z symbolami narodowymi, gdzie dzieci przy okazji dobrej zabawy utrwalały poznane nazwy i ćwiczyły spostrzegawczość, koncentrację uwagi.



„Bajkowe marzenia”
Są bajki i baśnie, cudowny świat gdzie żyją krasnale i wróżki. I czy masz pięć latek, czy dużo lat, to lubisz tak śnić do poduszki. Tam możesz być, kim tylko chcesz i spełnić swoje marzenia. Biegnijmy więc tam, do bajkowych bram, powiedzmy swoje życzenia.
Gdy smutno na dworze, gdy pada deszcz, to w bajkach jest zawsze pogoda. I nawet gdy złego coś dzieje się, to zaraz ktoś uśmiech znów doda! Bajkowy świat, inny niż nasz, wszystko na dobre wciąż zmienia. Biegnijmy więc tam, do bajkowych bram, powiedzmy swoje życzenia.
Taki właśnie wierszyk przedstawiliśmy na spotkaniu społeczności przedszkolnej 20.11.2019 r. Przebraliśmy się tego dnia w różne postacie bajkowe, były też oczywiście krasnale i wróżki (jak w naszym wierszu). Koleżanka Alicja wraz z mamą przygotowała specjalnie na ten dzień pięknego KRASNALA.


„Magia i czary, czyli przedszkolne Andrzejki”

30 listopada w grupie PROMYKI zawitała Andrzejkowa Wróżka. Zaprosiła dzieci do wspólnej zabawy przy ciekawych wróżbach. Rozbudziła zainteresowanie tradycjami, obrzędowością i zwyczajami ludowymi. Wzbogaciła wiadomości na temat tradycyjnych wróżb i zabaw andrzejkowych. Integrowała dzieci poprzez wspólne tańce i pląsy. Starała się aby dzieci wytworzyły miłą i radosną atmosferę.
„Hokus-pokus, czary-mary, niech się spełnią andrzejkowe czary”.
Właśnie tak wróżyliśmy tego dnia:
„Kim będę w przyszłości” – obrazki symbolizującymi różne zawody.
„Moneta w studni” – trafienie monetą do „studni z wodą” wówczas spełnią się nasze najskrytsze marzenia.
„Wirująca butelka” – srebrne gwiazdki z rysunkami oznaczającymi co nas czeka w najbliższej przyszłości.
„Wyścig butów” – ustawianie kapci jeden przed drugim. Czyj but pierwszy przekroczył próg, tę osobę czeka wspaniała podróż w najbliższym czasie.


EKSPERYMENTUJEMY
„Co się stanie, gdy na białej tkaninie zawiążemy supły i włożymy ją do farby?”
Zadając takie pytania wspieramy ciekawość dzieci i kształtujemy umiejętność wyciągania wniosków. Dzieci były kreatywne i podawały różne hipotezy. Następnie przeprowadzono eksperyment i …
Wnioski: W miejscu gdzie tkanina była ściśnięta supłem materiał nie zafarbował się. Wyjaśnienie: Do ściśniętego miejsca np. przez gumkę, czy też zawiązanego przez supeł nie przedostała się farba.
Po przeprowadzonym eksperymencie dzieci mogły przekonać się, czy ich hipotezy były słuszne. Niektórym przedszkolakom powiodło się.



Mam sprawne ręce i ciało – innowacja pedagogiczna.

Poza zabawą i nauką doskonalimy także ogólną sprawność ruchową poprzez ćwiczenia skoczne, bieżne, lokomocyjne, równoważne, zwinnościowe, rzutne, kopne, rozmachowe. Rozwijamy naszą zręczność, usprawniamy staw nadgarstkowy oraz palce rąk i nóg. Wytwarzamy nawyki ruchowe związane z kierunkiem pisania - automatyzacja ruchu (linie pionowe - od góry ku dołowi, linie poziome - od lewej do prawej, rysowanie kół przeciwnie do ruchu wskazówek zegara). Bardzo często zachęcaliśmy dzieci do ćwiczeń manipulacyjnych, manualnych ze specjalnie przygotowanymi pomocami.

Czterolatki najczęściej potrafią już prawidłowo trzymać kredkę czy ołówek (palcem wskazującym, środkowym i kciukiem) i nią manipulować. Umieją pokolorować obrazek o prostych, wyraźnych konturach, nie wychodząc za linię. Zaczynają świadomie wybierać kolory, którymi chcą
rysować. Powtarzającymi się w pracach motywami są: głowonogi (głowa, do której przyrośnięte są nogi, oczy, usta, włosy), kwiatki, pojazdy, słońce, drzewa; zaczynają się pojawiać obrazki tematyczne. Często dzieci praworęczne rysują od lewej strony kartki ku prawej, a leworęczne – odwrotnie. Dlatego też często ćwiczyliśmy kontrolowanie wzrokiem wykonywanych czynności , naśladowanie ruchu, organizowania czynności od lewej do prawej, precyzji posługiwania się dominującą ręką; rozszerzanie pola widzenia; rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej (m. in. rysowanie linii wewnątrz pola ograniczonego kreskami; rysowanie linii pionowych, poziomych, kółek; rysowanie w labiryntach).
Żeby pomóc dziecku w rozwoju kreatywności, warto je zachęcać do rysowania, chwalić za podjęte próby i nie zmuszać do tego typu aktywności. Rysowanie swobodne, bez podanego przez dorosłego tematu, wpłynie pozytywnie na rozwój dziecka.


„Brzechwa i Tuwim dzieciom”
29 listopada dzieci z naszej grupy wzięły udział w konkursie recytatorskim. Celem spotkania było pokonywanie nieśmiałości dzieci podczas występów publicznych, lecz przede wszystkim rozwijanie zainteresowań poezją i odkrywanie talentów naszych pociech.
Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali gromkie brawa oraz dyplomy i książki. Gratulujemy!
Wcześniej w naszym przedszkolu mieliśmy już inne konkursy, w których także braliśmy udział. Bardzo dziękujemy Rodzicom za zaangażowanie i motywowanie dzieci do wspólnej aktywności.

„Jesienne drzewo” – prace były wykonane bardzo różnymi i ciekawymi technikami.

„Mój przyjaciel pies” – konkurs plastyczny objęty honorowym patronatem Prezydenta Miasta Legionowa, którego organizatorem był IN-SENS Terapeutyczny Punkt Przedszkolny. Jeden z naszych PROMYKÓW zdobył II miejsce. Gratulacje!!!


Teraz czekamy na rozstrzygnięcie kolejnego konkursu „Najciekawsza ozdoba choinkowa”. Dzieci wraz z rodzicami kolejny raz nie zawiedli i przygotowano bardzo ciekawe ozdoby. Mamy wiele kreatywnych osób w naszej społeczności. Super!!! Jeszcze raz dziękujemy Rodzicom.


„Kim zostanę jak będę duży?”
W ramach realizacji programu preorientacji zawodowej „Poznajemy zawody” w kolejnych miesiącach poznawaliśmy osoby, które wykonują ciekawe prace. „Promyki” odwiedziły naszą kuchnię i przyglądały się paniom kucharkom, które codziennie przygotowują nam pyszne dania.
W ramach pracy piekarza dzieci przygotowały bułeczki z plasteliny, a przekonując się do zawodu cukiernika – ciasteczka z masy solnej. Wszystko wygląda bardzo pysznie!
A może któreś z naszych maluszków zechce zostać malarzem? Nasi mali artyści próbowali swoich sił wykonując pracę plastyczną „Jestem malarzem”.

Przy okazji Mikołajek odwiedziliśmy pocztę, gdzie dzieci poznały zadania i funkcję Urzędu Pocztowego, utrwaliły wiedzę na temat adresata, nadawcy. Przypomniały sobie, że każda przesyłka (list, paczka) powinna być zapakowane w papier lub kopertę.
My również mieliśmy do wysłania bardzo ważny list przygotowany wcześniej w przedszkolu. Każde dziecko narysowało, co najbardziej chciałoby dostać od Św. Mikołaja. Potem włożyliśmy list do koperty, przykleiliśmy znaczek, zaadresowaliśmy i gotowe.


Bal z Mikołajem
6-go grudnia Święty Mikołaj odwiedził naszych przedszkolaków.
Przywołaliśmy naszego gościa wspólnym czarowaniem: „CZARY MARY TRUTU –TU, MIKOŁAJU PRZYBĄDŹ TU!”. Oczywiście przygotowaliśmy dla niego występ artystyczny (śpiewaliśmy piosenki, graliśmy na instrumentach, wykonaliśmy inscenizację do piosenki oraz mówiliśmy wiersze). Zaprosiliśmy również do wspólnego świętowania kolegów i koleżanki z całego przedszkola. Każda z grup zaprezentowała wiersz lub piosenkę jako prezent dla gościa z Laponii. Następnie była wspólna zabawa – BAL Z MIKOŁAJEM. Były także pamiątkowe zdjęcia, no i oczywiście PREZENTY!



PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC GRUDZIEŃ
• Wyrabianie u dzieci nawyku używania zwrotów grzecznościowych.
• Kształtowanie umiejętności mówienia o swoich pragnieniach i potrzebach.
• Rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi podczas słuchania opowiadania.
• Organizowanie sytuacji sprzyjającej wykorzystywaniu posiadanych sprawności i umiejętności.
• Zapoznanie dzieci z zadaniami i funkcjami urzędu pocztowego. Poszerzanie słownika dzieci o pojęcie adres oraz wdrażanie do posługiwania się adresem.
• Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej oraz szybkiej reakcji na sygnały słowne i muzyczne.
• Uświadomienie dzieciom, jak można pomagać innym.
• Wzbogacenie wiedzy dzieci na temat zwyczajów związanych z Dniem Świętego Mikołaja.
• Rozwijanie wyobraźni przestrzennej oraz sprawności manualnych.
• Uświadomienie dzieciom, że to co jemy ma wpływ na nasze samopoczucie i zdrowie.
• Rozwijanie małej motoryki, usprawnianie palców i dłoni w czasie zajęć poświęconych przygotowaniu jedzenia (wałkowanie, mieszanie, ugniatanie).
• Kształtowanie umiejętności układania i opowiadania historyjki obrazkowej.
• Rozwijanie procesów spostrzegania poprzez dostrzeganie podobieństw i różnic w wyglądzie konkretnych przedmiotów i ich odpowiedników na ilustracjach.
• Stwarzanie możliwości rozwijania zmysłu węchu.
• Kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji w pracach plastycznych.
• Wspomaganie dzieci, aby dokończały rozpoczętą pracę, a także rozwijanie umiejętności planowania działań.
• Kształtowanie umiejętności i nawyku sprzątania po sobie.
• Doskonalenie umiejętności pracy zespołowej.
• Budzenie szacunku dla pracy ludzi z różnych zawodów. Wzbogacenie zasobu słownictwa dzieci o wyrazy związane z pracą kucharza, cukiernika, krawcowej.
• Kształtowanie u dzieci umiejętności grupowania obiektów według podanej cechy.
• Zapoznanie z tradycjami i zwyczajami bożonarodzeniowymi, m.in. z tradycją ozdabiania choinki.
• Kształtowanie umiejętności formułowania życzeń świątecznych.
• Doskonalenie umiejętności prawidłowego, bezpiecznego posługiwania się sztućcami.
• Rozbudzenie u dzieci zainteresowania książką, literaturą.
• Kształtowanie sprawności ruchowej oraz motoryki całego ciała, ćwiczenie równowagi oraz wzmocnienie mięśni stóp.
• Kształtowanie poczucia pewności siebie, a także umacniania poczucia własnej wartości.
• Kształtowanie umiejętności słuchania innych, nieprzerywania w trakcie czyjejś wypowiedzi.
• Rozwijanie percepcji słuchowej dzieci, poprzez powtarzanie usłyszanego rytmu.
• Kształtowanie umiejętności wspólnego śpiewania, mówienia wierszy oraz umiejętności interpretacji utworu muzycznego i scenicznego za pomocą ruchu.
• Wspieranie przy wyrabianiu odwagi i śmiałości scenicznej.
• Kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stresowych.
• Kształtowanie poczucia jedności i wspólnego dążenia do wyznaczonego celu.


Ozdoba choinkowa
Został rozstrzygnięty konkurs na najciekawszą ozdobę choinkową. Komisja konkursowa stanęła przed bardzo trudnym zadaniem, ponieważ wszystkie prace były bardzo ładne, a pomysły na ozdobę choinkową zaskakujące.
Jak już wcześniej wspominaliśmy, grupa PROMYKI chętnie bierze udział w proponowanych konkursach. No i się opłacało… I i II miejsce zajęły nasze przedszkolaki, a pozostałe osoby otrzymały pamiątkowe dyplomy i książeczki.
Jesteśmy bardzo dumni i GRATULUJEMY.


Policz, pomyśl, pokaż…
Program ten opiera się na założeniu nauki poprzez zabawę , doświadczenia, eksperymenty i działanie za pomocą konkretów i praktycznych ćwiczeń. Treści programowe odwołują się do wskazań podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Stymulujemy rozwój aktywności dzieci poprzez stosowanie różnorodnych ćwiczeń i zabaw prowadzących do nabycia umiejętności matematycznych. Wyzwalamy pozytywne emocje na rozwinięcie zainteresowania światem matematyki. Rozbudzamy wiarę dzieci we własne możliwości. Rozwijamy również umiejętności analizowania danych, porównywania, uogólniania.
Wspomagamy i wspieramy dziecięce rozumowanie bez podawania gotowych definicji. Po prosu przybliżamy trudne zagadnienia matematyczne w zabawie.


INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Realizując program „Mam sprawne ręce i ciało” korzystamy m. in. z elementów terapii wspomagających:
Metoda Ruchu Rozwijającego W. Sherborne – ćwiczenia ruchowe pobudzające do lepszego poznawania ciała, nawiązywania kontaktu dotykowego i współpracy z innymi osobami;
Metoda Stymulacji Polisensorycznej – oddziaływanie na wszystkie zmysły (dotyk, węch, słuch, wzrok, smak);
Pedagogika zabawy – wykorzystywanie zabaw ruchowych, ćwiczeń integrujących grupę, wyzwalających własną aktywność i pobudzających do nawiązywania interakcji.

Bardzo często wykorzystujemy zabawy manipulacyjne, które dotyczą nie tylko samej sfery ruchowej (jak to sugeruje nazwa tych zabaw), ale obejmują też sferę poznawczą oraz emocjonalno-społeczną. Rozwijają się w nich spostrzeżenia, wyobrażenia, myślenie oraz mowa, uwaga i pamięć. Dziecko uczy się w zabawach manipulacyjnych nie tylko przystosować swe ruchy do przedmiotu, ale aktywnie oddziaływać na te przedmioty; przekształcać je, zmieniając ich pozycję, wygląd, składać i rozkładać, badać ich kształt i budowę. Dzięki temu poszerza się jego wiedza o nich, a także jego doświadczenie i pomysłowość w szukaniu dróg dojścia do celu. W okresie od 3 do 6 roku życia intensywnie rozwija się działalność manipulacyjna. Dziecko chętnie układa, przekłada, nawleka, dobiera, tworzy coś z mas plastycznych, odwzorowuje, rysuje, itp.
Ćwiczymy również grafomotorykę - oprócz samej umiejętności pisania, trenujemy i uczymy tzw. małą motorykę, szlifujemy ruch ręki (precyzję tego ruchu) oraz koordynację wzrokowo-ruchową (ręka-oko).



Okres świąteczny
Czas oczekiwania na Święta Bożego Narodzenia, to był czas wypełniony radosnymi przygotowaniami. Czekając na nadejście Świąt Bożego Narodzenia wykonaliśmy różnego rodzaju dekoracje, pamiątki. Dzięki nim nasza sala zyskała wyjątkowy klimat.
Praca przy tworzeniu ozdób niosła za sobą wiele korzyści. Poza wspaniałą zabawą dostarczyła wiele okazji do rozmów na temat znaczenia Świąt Bożego Narodzenia, a czas spędzony podczas wspólnych przygotowań umocnił więzi między przedszkolakami.
Wykonaliśmy ozdoby, takie jak łańcuchy z pasków kolorowego papieru; Mikołaje z rolek po papierze toaletowym; kartki świąteczne. Wymagało to od naszych przedszkolaków dużej sprawności manualnej. Budowaliśmy również z klocków różnego rodzaju sanie Świętego Mikołaja. Przy okazji ozdabiania choinki uczyliśmy się układania rytmów z kolorowych gwiazdek oraz figur geometrycznych.


W piątek 6-go grudnia Przedszkole Miejskie nr. 3 im. Koszałka Opałka odwiedził Święty Mikołaj. Przywiózł prezenty dla wszystkich dzieci. Grupa III przygotowała dla niego występ artystyczny jak i zadania dla przedszkolaków.
Każda z grup jako prezent dla Mikołaja zaprezentowała piosenkę lub wiersz. Następnie odbyła się wspólna zabawa – Bal z Mikołajem. Każdy miał również okazję zrobić sobie z nim okolicznościowe zdjęcie. Wszystkie dzieci były bardzo szczęśliwe z powodu odwiedzin miłego gościa.



PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC STYCZEŃ

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
• Kształtowanie umiejętności planowania.
• Usprawnianie aparatu oddechowego.
• Doskonalenie umiejętności ustalania położenia przedmiotów w stosunku do własnej osoby.
• Rozwijanie wyobraźni dzieci.
• Wdrażanie do umiejętności globalnego czytania wyrazu zegar, zima.
• Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej, ekspresji ruchowej.
• Utrwalenie nazw pór roku oraz ich charakterystycznych cech.
• Kształtowanie umiejętności współpracy w parach.
• Rozbudzanie zainteresowania zmianami zachodzącymi w przyrodzie.
• Doskonalenie umiejętności manualnych (m. in. cięcie papieru).
• Poszerzenie słownika dzieci o nazwy miesięcy.
• Zapoznanie z zasadami układania rytmu.
• Rozwijanie umiejętności nazywania dni tygodnia.
• Kształtowanie postaw zdrowej rywalizacji.
• Zapoznanie ze zjawiskami atmosferycznymi charakterystycznymi dla zimy: mróz, śnieg, lód.
• Wdrażanie do wypowiadania się na podany temat.
• Kształtowanie postawy dbałości o własne zdrowie.
• Kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem.
• Kształtowanie wiary we własne możliwości podczas zabaw konstrukcyjnych.
• Rozwijanie umiejętności analizy i syntezy głoskowej.
• Kształtowanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby.
• Rozwijanie zachowań sprzyjających zdrowiu – hartowanie.
• Poszerzenie wiadomości na temat życia zwierząt w czasie zimy.
• Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów (pary funkcyjne).
• Wyzwalanie u dzieci aktywności pantomimicznej.
• Kształtowanie umiejętności okazywania uczuć i wzmacniania więzi rodzinnych.
• Kształtowanie umiejętności wypowiedzi na temat babci i dziadka oraz formułowania życzeń dla nich.
• Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas zimowych zabaw.
• Rozwijanie umiejętności rzutu do celu oraz kształtowanie motoryki w zakresie zręczności i zwinności.
• Rozwijanie kreatywności dzieci podczas wymyślania zimowego toru przeszkód.
• Wspieranie ciekawości dzieci i kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków.
• Wzbogacenie zasobu słownictwa dzieci związanego z zimowymi dyscyplinami sportowymi.
• Kształtowanie odporności emocjonalnej.
• Kształtowanie umiejętności uważnego obserwowania otoczenia, nazywania jego elementów, porównywania ich z tym, co znajduje się bliżej i dalej.


Zajęcia manipulacyjno-konstrukcyjne
Celem tych zabaw jest rozwój zręczności oraz koordynacji ruchowej, usprawnienie procesów myślenia i koncentracji, ćwiczenie wytrwałości, cierpliwości. Przykładowe zajęcia manipulacyjno-konstrukcyjne to: budowanie konstrukcji z klocków, szeregowanie klocków, dopasowanie odpowiednich kształtów do otworów.
W przeciwieństwie do zabaw ruchowych – zabawy manipulacyjne, konstrukcyjne na ogół przebiegają w dużym skupieniu i spokoju ruchowym. Zabawy konstrukcyjne, polegające na wytwarzaniu przez dziecko różnych przedmiotów z różnego materiału, a więc na budowaniu, lepieniu, majsterkowaniu przy użyciu piasku, klocków, patyków, szyszek, kamieni, pudełek, papieru itp. – należą do ulubionych zabaw naszych przedszkolaków. Dzieci mogą znaleźć w nich ujście dla swych zapędów poznawczych oraz badawczych, naśladowczych, twórczych i estetycznych. Mogą (na podstawie cudzych wzorów, ale także i własnych pomysłów tworzyć konstrukcje, których wykonanie daje dużą satysfakcję). Częste umożliwianie tego typu zajęć oraz umiejętnie stosowana pomoc zachęca maluchy do dalszego samodzielnego wysiłku. Nie wolno nam dorosłym robić wszystkiego za dziecko. Wówczas bowiem rozleniwia się ono i zamiast czynnie uczestniczyć w działaniu – staje się tylko jej biernym świadkiem (a widząc jak szybko i zgrabnie idzie nam ta robota) zaczyna tracić zaufanie do swoich własnych możliwości i zdolności w tym, czy innym kierunku.
Często zabawy konstrukcyjne łączą się z zabawami badawczymi, a więc takimi, dzięki którym dziecko zapoznaje się konkretnie np. z materiałem z którego buduje i jego realnymi właściwościami, ale także – z zabawami tematycznymi i artystycznymi, w których na odmianę gra dużą rolę wyobraźnia. Tak więc przy okazji zabaw konstrukcyjnych dziecko wzbogaca zarówno swą spostrzegawczość, umiejętność realnej oceny sytuacji, wiedzę o konkretnych przedmiotach, orientację w przestrzeni, jak i swą wyobraźnie i fantazję.


14 stycznia nasze przedszkolaki mogły pokazać się swoim kolegom w innej odsłonie. To wszystko dzięki przebraniom, które pokazały o czym (o kim) marzą dzieci. Tego dnia mogły wcielić się w swoich bohaterów lub ulubione postaci z bajek. Było kolorowo, zabawnie i bardzo miło.
Pogodny i radosny nastrój towarzyszył nam już w grupie, kiedy poczyniliśmy drobne przygotowania do balu głównego, bawiąc się w parach z balonami, rozmawiając o przyjemności wcielania się w różne postaci.
Integrowaliśmy się z dziećmi z całego przedszkola podczas wspólnych tańców, kultywowaliśmy zwyczaj karnawałowych zabaw oraz uczyliśmy się przeróżnych figur tanecznych przy hitach disco polo.


Policz, pomyśl, pokaż – gry, zabawy, eksperymenty matematyczno-przyrodnicze.
Tym razem wykorzystaliśmy „Kodowanie na dywanie”. Celem zajęć był rozwój spostrzegawczości, kojarzenia i logicznego myślenia; dodatkowo - rozwój manualny oraz wzrokowo-ruchowy (motoryka mała).
Zadaniem dzieci było uzupełnienie figur geometrycznych w taki sposób aby nie powtarzały się w szeregach. Najpierw wykonaliśmy to ćwiczenie kilkukrotnie na dywanie żeby każdy miał możliwość działania. Następnie zadaniem dzieci było wycięcie figur i przyklejenie ich na kartkach papieru – sudoku.
Ponadto chętne osoby mogą zawsze korzystać w czasie wolnym z pomocy matematyczno-przyrodniczych przygotowanych w kącikach tematycznych.


Dzień Babci i Dziadka
Prawdziwie wielkie wydarzenie, które rozpoczyna każdy kalendarzowy rok w przedszkolu to oczywiście spotkanie z seniorami. Jest to niewątpliwie świetna okazja do tego, by naszych miłych gości trochę rozbawić, ale również sprawić, żeby na ich twarzach pojawiła się łza wzruszenia.
Tak też było w naszej grupie kiedy PROMYKI mówiły prosto z serduszek swoje wierszyki; śpiewały piosenki, tańczyły swój układ taneczny. Potem zaprosiliśmy chętnych gości do konkursów: taniec na gazecie, zwijanie wełny na czas oraz wiązanie kokardek na kucyku swoich wnuczek (ten konkurs był wyłącznie dla dziadków). Jak to zwykle bywa na imprezach – był też smaczny poczęstunek.
Oczywiście nie zapomnieliśmy o prezentach, które dzieci przygotowały własnoręcznie: kartki z brokatowymi serduszkami oraz kalendarze z własnymi odciskami stóp.

Kiedy nasze dzieci szaleją na placu zabaw, nie zawsze zdajemy sobie sprawę, ile dobrego przynosi to dla naszych milusińskich. Zupełnie nieświadomie dzieci rozwijają mnóstwo umiejętności, które w przyszłości mogą przynieść korzyści, nie tylko na etapie wczesnego dzieciństwa, ale przede wszystkim w szkole, a potem nawet w dorosłym życiu.
Plac zabaw to wspaniały sposób na wyładowanie skumulowanej energii, co pozytywnie wpływa na zachowanie dziecka. To także trenowanie sprawności ruchowej poprzez wspinanie się, huśtanie, zjeżdżanie na zjeżdżalni. Uczenie pewności siebie, pokonywanie trudności, barier i lęków, ponieważ każde dziecko na miarę swoich możliwości korzysta z poszczególnych sprzętów. Kiedy na początku podchodzi z rezerwą, po jakimś czasie może odważyć się na wspinaczkę, zjazdy na zjeżdżalni, czy inne akrobacje. Pomocna dla niego jest obserwacja rówieśników i naśladowanie tego co robią inni. Jeśli ktoś to potrafi, to być może i mnie się uda?
Dzięki różnym sprzętom dzieci mogą testować swoje ciało, czy to poprzez huśtanie, wspinanie, balansowanie, zabawę w piaskownicy. Poznają swoje ograniczenia i możliwości własnego ciała. Poprzez zabawę na zjeżdżalni, dzieci uczą się balansowania ciałem, różnicy wysokości, spostrzegawczości, natomiast wspinając się rozwijają zmysł równowagi.
Poprzez zabawę z rówieśnikami nawiązują kontakty, uczą się zachowań społecznych, zabaw w grupie.



PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ NA MIESIĄC LUTY
Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
 Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionych bohaterów literackich.
Kształtowanie umiejętności odtwarzania zapamiętanych informacji.
Rozwijanie umiejętności kontrolowania tonu i głośności mówienia.
Kształtowanie postawy aktywnego i kulturalnego odbiorcy sztuki teatralnej i filmowej.
Rozbudzenie zainteresowania książką, literaturą dla dzieci.
Doskonalenie technik zapamiętywania (mnemotechniki).
Rozwijanie spostrzegawczości.
Kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej.
Doskonalenie umiejętności koncentracji uwagi.
Rozwijanie umiejętności układania historyjek obrazkowych zgodnie z chronologią wydarzeń.
Rozbudzanie fantazji i wyobraźni.
Rozwijanie umiejętności teatralnych.
Zilustrowanie utworu literackiego za pomocą przedstawienia kukiełkowego.
Kształtowanie umiejętności współpracy w parach i w grupie.
Zapoznanie dzieci ze zwyczajami karnawałowymi.
Kształtowanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według podanych cech.
Kształtowanie umiejętności dobierania stroju adekwatnie do okazji.
Kształtowanie umiejętności prawidłowego posługiwania się nożyczkami.
Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat własnych emocji i rozpoznawania różnych emocji u innych osób.
Usprawnianie aparatu oddechowego oraz narządów artykulacyjnych.
Kształtowanie wrażliwości muzycznej oraz umiejętności gry na instrumentach.
Kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem.
Wzbogacenie zasobu słownictwa dzieci związanego ze światem dinozaurów.
Rozbudzanie ciekawości badawczej.
Poznawanie rożnych form ekspresji artystycznej – rysowania węglem.
Kształtowanie umiejętności manualnych.
Rozwijanie pomysłowości dzieci.
Rozwijanie umiejętności utrzymywania równowagi.
Kształtowanie umiejętności przeliczania obiektów w zbiorach i określania, w którym jest mniej, więcej i tyle samo.
Doskonalenie umiejętności współdziałania.
Wzbogacenie zasobu słownictwa związanego z podróżowaniem, środkami transportu.
Kształtowanie umiejętności układania rytmów z figur geometrycznych.
Kształtowanie umiejętności uważnego słuchania opowiadania i wypowiadania się na jego temat.
Kształtowanie umiejętności dzielenia wyrazów na sylaby.
Rozwijanie umiejętności społecznych poprzez zabawy parateatralne i dramowe.
Doskonalenie pamięci słuchowej.
Doskonalenie umiejętności tworzenia prac technicznych z wykorzystaniem różnych materiałów.
Rozwijanie pomysłowości i aktywności twórczej.
Wdrażanie do umiejętności zakończenia rozpoczętej pracy – przełamywanie barier typu „nie umiem”.


Magiczna zima
5 lutego został rozstrzygnięty konkurs plastyczny (technika dowolna) pt. „Magiczna zima”. Nasze PROMYKI jak zwykle chętnie brały w nim udział. Nawet dzieci, które chorowały, dostarczyły przez swoich rodziców piękne zimowe prace.
Nagrody otrzymali Alicja, Franek, Alicja, Oliwka oraz Filip - gratulujemy pomysłów i zaangażowania.


W KRAINIE FIGUR
Utrwalenie kształtów i nazw figur geometrycznych: koło, kwadrat, prostokąt, trójkąt. Dzieci klasyfikowały przedmioty wg jednej cechy; przeliczały elementy zbioru i określały jego liczbę.


Czas wolny
Podczas swobodnej zabawy dzieciaczki często wybierają aktywności poznawcze, manualne, manipulacyjne… Wystarczy odpowiednio przygotować otoczenie i … czekać na efekty.


Policz, pomyśl, pokaż – gry, zabawy, eksperymenty matematyczno-przyrodnicze.
Matematyka dla dzieci może być ciekawa, łatwa i postrzegana jako zabawa. Najważniejszy jest jednak sposób, w jaki zostanie to zrobione. Metody podające nie sprawdzają się dla dzieci w wieku przedszkolnym, na tym etapie edukacji najważniejsze jest doświadczanie. Maluch uczy się w toku działania na przedmiotach rzeczywistych, lub ich symbolicznych odpowiednikach. Ważne jest również wtopienie aktywności umysłowej dziecka, w jego aktywność fizyczną. W ten sposób rozwija się myślenie, tworzą się pojęcia i dziecko nabywa nowe umiejętności, lub doskonali i utrwala, już nabyte.
Pomogła nam w tych zadaniach mata edukacyjna i „Kodowanie na dywanie”.


Zabawy ruchowe
Zabawy ruchowe w przedszkolu to stały element codziennych zajęć. Znamy ich mnóstwo i są po prostu dobrą zabawą, dzięki której aktywizujemy nasze przedszkolaki. Czasami przydać się mogą… karty obrazkowe. Dzieci losują kartę z ćwiczeniami, które do wykonania ma cała grupa.
Biegaj szybko jak piesek, człap jak pingwin, czołgaj się jak krokodyl, fruwaj do tyłu jak koliber, kicaj jak zajączek, machaj skrzydłami jak sowa, rób długie kroki jak żyrafa, skacz jak żaba…


Podróż po krainie bajek.
Rozpoznawaliśmy bohaterów znanych bajek; dopasowywaliśmy uproszczone rysunki do odpowiedniej bajki; rozwiązywaliśmy zagadki słowne; prezentowaliśmy zdobytą wiedzę z zakresu znajomości bajek; dzieliliśmy wyrazy na sylaby; wyodrębnialiśmy głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej; doskonaliliśmy umiejętność koncentracji; doskonaliliśmy umiejętność współpracy w zespole; składaliśmy części obrazka w całość; układaliśmy obrazki zachowując ciąg przyczynowo - skutkowy; wykonaliśmy własne pacynki i robiliśmy przedstawienia.


Projekt preorientacji zawodowej „Poznajemy zawody”.
Dzieci poznały atrybuty i pracę krawcowej (nici, igły, guziki, naparstek, nożyce, metr krawiecki, ścinki materiałów). Przy okazji kształtowały umiejętność słuchania wiersza „Tańcowała igła z nitką” i wypowiadania się na jego temat. Ćwiczyły też sprawność manualną poprzez szycie (przyszywanie guzika z pomocą oraz samodzielne przeplatanie podziurkowanej tektury). Wdrażano również dzieci do dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych.
Przygotowano także karty do naszej KSIĘGI ZAWODÓW.


14 lutego… kochajmy się
„W dniu świętego Walentego
nic nie może dziać się złego,
nikt nie może się dziś złościć,
bo dziś nadszedł dzień miłości…”
Poznawaliśmy tradycje walentynkowe; ćwiczyliśmy rozpoznawanie uczuć i dostrzeganie ich u innych oraz wyrażanie swoich uczuć; uczyliśmy się komunikacji w grupie za pomocą słów, mimiki i gestów. Zrobiliśmy kartki dla swoich bliskich oraz przystroiliśmy naszą salę.