-
Główna  -   Rejestr zmian  -   Statystyka  -   Redakcja  -  
-
- -
Przedszkole Miejskie nr 3
im. Koszałka Opałka w Legionowie
ul. Zegrzyńska 71,
05-119 Legionowo
tel./fax: (0-22) 772-96-66
e-mail: przedszkolem3@o2.pl
Foto
Strona Główna

Z życia przedszkola 2019/2020

grupa II Iskierki

-
Wersja do drukudruk
grupa II Iskierki

adresy do kontaktu z nauczycielami:
dorota.barglowska@pm3.oswiata-legionowo.pl
cieslak.agnieszka@pm3.oswiata-legionowo.pl

Drodzy Rodzice i kochane Dzieci bardzo dziękujemy za pozytywne i miłe sygnały z Waszej strony. Cieszymy się, że korzystacie z naszych propozycji, postaramy się na bieżąco podsuwać Wam pomysły, które będą inspiracją do ciekawych zabaw w domu. Zachęcamy również do korzystania z podanych przez nas linków, które urozmaicą domową edukację.



Kochane Dzieci!
Musicie wiedzieć, że nikogo nie cieszy ta sytuacja, w której się znajdujemy.
Myślimy o Was cały czas. Mamy nadzieję, że jesteście zdrowe i bezpieczne.
Brakuje nam Waszych opowieści, Waszych uśmiechów i energii, które nam dajecie każdego dnia. Tęsknimy za Wami i Naszym Przedszkolem. Musimy to przetrwać. Poradzimy sobie. Jesteśmy w kontakcie 😊

Pozdrawiamy
Pani Agnieszka i Pani Dorota

TYDZIEŃ III
30.03-03.04.2020 r.

TEMAT KOMPLEKSOWY: “ZWYCZAJE WIELKANOCNE”


1. “KARTKA Z KALENDARZA” - kwiecień w przyrodzie.

“Kwiecień plecień, bo przeplata, trochę zimy, trochę lata” - jak myślicie, co oznacza to przysłowie?

Obserwujemy przyrodę. Rozmowy o tym, co zmieniło się w przyrodzie, pogodzie.

Oglądanie książek, obrazków, zdjęć przedstawiających kwiecień.

Kwiecień zwykle kojarzy nam się ze Świętami Wielkiej Nocy. Spróbujmy ozdobić nasz dom w przedmioty, symbole i naklejki przestawiające jajka, kurczaczki i króliczki.

Kolorujemy obrazki w motywy wielkanocne.

2.” KARTKA WIELKANOCNA”.
Jednym ze zwyczajów Wielkanocnych jest wysyłanie kartek świątecznych przedstawiających tradycje świąteczne.

Jeśli to możliwe, oglądamy stare karki świąteczne.
Co znajduje się na kartce wielkanocnej.

Zabawa ruchowa “Króliczki”

Kartka na Wielkanoc to doskonały pomysł, który wywoła wiele pozytywnych emocji. Nasze ręcznie robione kartki to nie tylko magia kolorów, ale również nawiązanie do aspektów religijnych i tradycji. https://dzieciakiwdomu.pl/2017/04/wielkanocne-szablony-do-druku.html

Proszę wykonać kartkę świąteczną, przy pomocy wyciętych i ozdobionych szablonów wielkanocnych.

Zachęcamy do fotorelacji z wykonanych prac plastycznych

3. "DOŚWIADCZENIA PRZYRODNICZE”.

Zabawa ruchowa w “Ogrodnika”.

Pielimy grządki,

Wrzucamy nasiona,

Podlewamy,

Dbamy o roślinki,

Zbieramy plony.

” SIEJEMY OWIES I RZEŻUCHĘ”. Zabawa dydaktyczna.

Owies i rzeżucha to najprostsza dekoracja stołu wielkanocnego lub parapetu. Dodatkowo rzeżucha służy nam jako zdrowy dodatek do kanapek. Kupujemy w sklepie nasiona owsa i rzeżuchy. Nasiona owsa można namoczyć na noc w wodzie, a potem wykładać na tackę z wilgotną watą. Nasion rzeżuchy nie trzeba namaczać. Wystarczy wysypać nasionka na zwilżoną na tacce watę. Potem trzeba codziennie pryskać wodą. Najlepiej wtedy, gdy nasiona mają sucho. I obserwować, Owies wysiewa się wcześniej, bo dłużej rośnie, ok półtora tygodnia. A rzeżucha kilka dni. Jestem ciekawa jak wam się uda to doświadczenie. Proszę o jakąś fotkę na pamiątkę. 😊

“ZUPA JARZYNOWA” – zabawa dydaktyczno-ruchowa. (źródło: Nauczycielka Przedszkola)

Drukujemy lub rysujemy grę “ZUPA JARZYNOWA”.

Jeśli rysujemy to proszę narysować na dużej kartce węża z 30 przegródkami. 1 okienko to START. 3 PAPRYKA, 6 MARCHEWKA, 8 POR, 10 CEBULA, 12 KUKURYDZA, 14 LIŚĆ LAUROWY, 15 POMIDOR, 17 KAPUSTA, 20 BURAK, 23 BROKUŁ, 25 CZOSNEK, 27 BAKŁAŻAN. 30 META.

ELEMENTY GRY:

Zupa jarzynowa to gra przeznaczona dla 2 – 6 osób, a głównym zadaniem jest wspólne ugotowanie zupy. Potrzebne elementy: pionki, kostka, duża drewniana łyżka, garnek.

ZASADY GRY:

Każdy z graczy wybiera dla siebie pionek, który będzie przesuwała po planszy w kierunku wskazanym przez strzałkę, począwszy od pola “START”. Zawodnicy rzucają kostką, a liczba wyrzuconych oczek decyduje o położeniu każdego gracza (pionka) na planszy. Grę rozpoczyna ten zawodnik, który wyrzucił największą liczbę oczek.

PRZEBIEG I CEL GRY:

Jeśli Twój pionek znajdzie się na polu oznaczonym warzywem, wykonaj zadanie, które jest przypisane do tego warzywa. Celem gry jest wykonanie określonych poleceń oraz dotarcie do mety przez wszystkich graczy.

ZAKOŃCZENIE GRY:

Kiedy wszyscy znajda się na polu META, następuje wspólne, symboliczne wymieszanie zupy w garnku, przy użyciu drewnianej łyżki.

ZADANIA WARZYWNE:

PAPRYKA- wykonaj trzy kroki w przód i dwa w tył.

MARCHEWKA- dotknij pomarańczowego przedmiotu.

POR- zaśpiewaj z pokazywaniem piosenkę “Głowa, ramiona, kolana pięty”.

CEBULA- zrób smutną minę.

KUKURYDZA- znajdź trzy przedmioty, mające taki sam kolor, jak kukurydza.

LIŚĆ LAUROWY- przesuń się 3 pola do przodu.

POMIDOR- pokaż na palcach prawej ręki, ile masz lat?

KAPUSTA- znajdź przedmiot, którego nazwa zaczyna się na literę “k”

BURAK- udawaj, że próbujesz wyrwać z ziemi korzeń buraka.

BROKUŁ- powiedz, kiedy na drzewach znajdziesz zielone liście?

CZOSNEK- podskocz tyle razy, ile masz lat.

BAKŁAŻAN- podaj nazwę dania, do którego można wykorzystać bakłażan, dynię lub cukinię.

4. “PTASIE CIEKAWOSTKI”

Oglądanie obrazków przedstawiających różne rodzaje jaj ptasich. Zdjęcia źródło https://blizejprzedszkola.pl/jajko-cz-2-pd,3,7057.html

https://blizejprzedszkola.pl/niecodzienne-swietowanie-czyli-swiatowy-dzien-jaja-pd,3,5938.html

“Wielkanocne nastroje” - słuchamy muzyki. Możemy pobawić się w swobodne improwizacje ruchowe do utworu M. Musorgskiego Taniec kurcząt w skorupkach np.

wielkanocne nastroje /m. musorgski taniec piskląt ... - YouTube

Ćwiczenia słownikowe “Jakie może być jajko?”

Dziecko podaje określenia mówiące o tym, jakie może być jajko, np.: duże, małe, świeże, nieświeże, całe, potłuczone, białe, kolorowe.

“Doświadczenie z jajkiem” - zabawa kulinarna. Myjemy ręce. Przygotowujemy jajka. Gotujemy jajko na miękko lub twardo albo smażymy na jajecznicę. Opowiadamy dziecku po kolei jak przyrządza się jajko.

Degustacja jajka pod ulubioną postacią.

Zabawa ruchowa “Kura i jajko”.

Symbol jajka dla dziecka. Może być znaczek. Obręcz, opaska

Rodzic pełni rolę kury, a dziecko jest jajkiem – kuca w obręczy. Kura dotyka jajka. Wychodzi z niego kurczątko, naśladuje ruchy swojej mamy i wędruje za nią. Następuje zamiana - rodzic jest jakiem a dziecko kurą.

Praca plastyczna - “Kurczaczki ze skrzydełkami z odrysowanych rączek”

Instrukcja: z żółtego papieru wycinamy jajko z szablonu, odrysowujemy dziecku 2 dłonie i też wycinamy. Przygotowujemy czarny flamaster lub plastelinę by zrobić oczy, piórko, czerwone nóżki i dziubek. Zadanie dla dziecka. Przykleić skrzydełka z wyciętych dłoni z papieru, dorysować lub przykleić oczy, przykleić.

5. “PALMA WIELKANOCNA “

“Pobudka” – wiersz z pokazywaniem

Budzą się listeczki, (dziecko się przeciąga)
szemrzą warto rzeczki, (pokazuje ręką wijącą się rzekę – jak wąż i szumi)
śniegi roztopione, (dziecko powoli kuca i kładzie się płasko na dywanie)
w kałuże zmienione. (dziecko imituje skakanie w kałuży)

Jaskółeczka czarna (dziecko rozpościera ręce niczym skrzydła)
strzałą niebo szyje, (dziecko lata z rozłożonymi skrzydłami)
śpiewem wita wiosnę (dziecko nuci kiri kiri kiri)
gniazdko młodym wije. (dziecko rękami imituje wicie gniazda)

Motylek cytrynek (dziecko się kłania)
dziarską przybrał minę (robi zawadiacką minę)
i w moje okienko (dziecko pokazuje w powietrzu kwadrat jako okno)
puka leciuteńko. (dziecko puka w okno).

Oglądanie obrazków palm wielkanocnych lub jak mamy z poprzedniego roku, to prawdziwą. Można dotknąć, Sprawdzić z czego jest wykonana

Palma wielkanocna – wg tradycji to gałązka palmy lub wierzby bądź wiązanka żywych i suszonych roślin przygotowywana przed Wielkanocą na pamiątkę wjazdu Jezusa do Jerozolimy i święcona podczas uroczystości Niedzieli Palmowej.

Palmę wielkanocną tworzy się z trzciny, wierzby, ziół, kwiatów suszonych i sztucznych. Jest w niej bukszpan, jałowiec i kwiatki – żywe i sztuczne.

Praca plastyczna – palemka wielkanocna

My naszą palmę możemy wykonać z papieru kolorowego lub z kolorowych kółek wyciętych z bibuły. Trzeba zwinąć białą kartkę w cienki rulon i podkleić klejem lub taśmą klejącą, by się trzymał trzon palmy. Następnie ozdabiamy paskami z kolorowego papieru.

Wiersz „Palmy Wielkanocne” (dziecko wnosi palmę wielkanocną)
To są palmy przewspaniałe
Zrobione z wierzbowych gałązek
Z suszonych kwiatów i wstążek
Dajemy wam palmy w darze,
Bo tak stary zwyczaj każe.
Bo dawno temu wierzono, że palmy
Złe moce odgonią.

Zachęcamy do fotorelacji z wykonanych prac. Do zobaczenia 😊

Polecamy strony:

http://za-kulisami-przedszkola.blogspot.com/2014/04/wielkanocne-wierszyki.html

https://www.youtube.com/watch?v=B4jmkwQNsX8&fbclid=IwAR1QYQ6p35fIig6Mz1IOB4cPVv7pkfJYkDMIj06UCdNjMgBtbMZdDH8YJ54

https://www.youtube.com/watch?v=t-jVEPrPR9c

https://dzieciakiwdomu.pl/2017/04/wielkanocne-szablony-do-druku.html

https://www.superkid.pl/zostan-w-domu-bezplatne-materialy-dla-przedszkolakow?fbclid=IwAR2Uske-vZLne1ZIlkxSVfDzyAT2NdATjT_8PXB2wIfpRM7FhZHmECu5IFE

https://www.youtube.com/watch?v=izQ5IAmTaFA



Temat kompleksowy: „Wiosenne powroty.”
1. Ćwiczenia oddechowe „Piórka”
Potrzebne będą sztuczne piórka, jeśli nie mamy możemy wyciąć je z kolorowej bibuły lub papieru, słomki.
Dzieci kładą piórko na wewnętrznej stronie dłoni. Wciągają powietrze nosem
i wypuszczają ustami – zdmuchują piórko tak, aby poleciało jak najdalej i jak najdłużej utrzymało się w górze. Możemy zrobić z dzieckiem zawody, komu uda się dalej zdmuchnąć piórko. Kolejna zabawa to „Piórkowe wyścigi” – siadamy obok siebie przy stole i na umówiony sygnał dmuchając w słomki staramy się jak najszybciej przesunąć piórko do końca stołu. Osoba wygrana wymyśla kolejną zabawę z piórkami.
2. „Gramy w kolory” - zabawa ruchowa utrwalająca kolory podstawowe: zielony, czerwony, niebieski i żółty.
Przygotowujemy klocki, kartki, maskotki, zabawki (po kilka) w czterech podstawowych kolorach - zielonym, czerwonym, niebieskim, żółtym. Rozkładamy je w różnych miejscach w pokoju. Rodzic recytuje tekst rymowanki: „Masz zielone”, dziecko odpowiada: „Mam”, rodzic mówi: „Grasz w zielone”, dziecko odpowiada: „Gram”. Zadaniem dziecka jest przynieść przedmiot w zielonym kolorze. Następnie rodzic pyta: „Masz czerwone”, dziecko odpowiada: „Mam”, rodzic pyta: „Grasz
w czerwone”, dziecko odpowiada: „Gram” i przynosi przedmiot w kolorze czerwonym. Zabawę kontynuujemy do momentu wymienienia wszystkich kolorów i przyniesienia wszystkich maskotek (w trakcie zabawy możemy zamienić się z dzieckiem rolami). Dodatkowym zadanie może być przeliczanie przedmiotów w każdym kolorze i porównywanie, których jest najwięcej, a których najmniej.
3. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej „Wiosenne powroty” czytanego przez rodzica i rozmowa przy ilustracjach ptaków.
(potrzebne będą obrazki bociana, żurawia, jaskółki, kukułki), można obejrzeć film: ćhttps://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY
lub znaleźć obrazki wpisując w przeglądarce „ptaki odlatujące na zimę”.
„Przyszła wiosna, a tuż za nią ptaki przyleciały.
Teraz będą jak co roku gniazda zakładały.
Bocian lubi patrzeć z góry – dom ma na topoli.
Za to żuraw wśród mokradeł raczej mieszkać woli.
A jaskółka gdzieś pod dachem gniazdko swe zakłada.
Zaś kukułka swoje jajka niesie do sąsiada.
Tyle ptaków powróciło do nas razem z wiosną!
W dużych gniazdach, małych gniazdach niech pisklęta rosną!
Rodzic czytając powoli pokazuje poszczególne obrazki ptaków. Po przeczytaniu zadaje pytania dotyczące treści wiersza i prosi, aby dziecko wskazało odpowiednią lustrację.
4. Zabawa badawcza: Co pierwsze spadnie?
W jednej ręce rodzic trzyma kartkę papieru, a w drugiej piórko. Pytamy dziecko jak myśli, co spadnie pierwsze na podłogę piórko czy kartka? Następnie przeprowadzamy doświadczenie w celu zweryfikowania odpowiedzi.
5. Ćwiczenia ortofoniczne „Głosy ptaków”
Rodzic naśladuje głosy ptaków np. „kle, kle”, „ćwir, ćwir”, „fiu, fiu”, „ku, ku” najpierw cicho potem głośno, wolno - szybko, wysokim głosem – niskim głosem. Dziecko powtarza za rodzicem.
6. „Ptaki do gniazd” - zabawa ruchowa.
Rozkładamy na podłodze w różnych miejscach małe poduszki lub gazety – to gniazda, biegamy na paluszkach, na hasło „ptaki do gniazd” siadamy na poduszce, powtarzamy zabawę kilkakrotnie i za każdym razem siadamy na innej poduszce.
7. Rodzic czyta krótki wiersz „Lecą z ciepłych krajów zmęczone bociany
i widzą krajobraz tak dobrze im znany: Tu są nasze gniazda lądujemy
z nieba, po długiej podróży odpocząć nam trzeba”
Potrzebna będzie mapa świata lub globus, pokazujemy dzieciom gdzie jest Polska
i skąd przylatują do nas bociany wiosną, wyjaśniamy, że, bociany muszą pokonać daleką drogę, aby założyć u nas gniazdo i wychować młode, które pod koniec lata odfruną z rodzicami do ciepłych krajów. Możemy obejrzeć krótki film https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw
8. „Bocian” – ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej.
Potrzebny będzie wydrukowany obrazek bociana pocięty na cztery części, kartka, klej i kredki. Zachęcamy dziecko do samodzielnego ułożenia i przyklejenia obrazka do kartki, a następnie pokolorowania go zgodnie ze wzorem. Upewniamy się, że dziecko pamięta jakiego koloru jest dziób i nogi bociana, jakiego koloru są pióra. Możemy posłużyć się zdjęciem lub ilustracją dla utrwalenia i zapamiętania kolorów.

9.Nauka piosenki „Żabie kroki”
https://www.youtube.com/watch?v=DwwpCoM0sHg

10.„Wiosenna kostka” - potrzebna będzie duża kostka, możemy wykorzystać kwadratowe pudełko po kremie, na każdej ściance naklejamy obrazek przedstawiający ptaka powracającego do nas wiosną. Dziecko rzuca kostką
i dzieli na sylaby nazwę ptaka, który wypadł, wyklaskując każdą sylabę.

11. „Wiosenna burza” - zabawa paluszkowa
Pada deszczyk, pada, pada- uderzamy paluszkiem o podłogę lub stolik
Coraz prędzej z nieba spada- przebieramy wszystkimi paluszkami
Jak z konewki woda leci- uderzamy całymi dłońmi o podłogę
A tu błyskawica świeci- klaszczemy w dłonie nad głową
Grzmot!!!- uderzamy piąstkami o podłogę
12. „Sadzimy szczypiorek”.
Będą nam potrzebne: mała cebula, doniczka albo pojemniczek, trochę ziemi ogrodowej i woda. Ziemię podlewamy wodą , aby była wilgotna. Cebulę wciskamy korzonkiem w ziemię. Doniczkę stawiamy na parapecie, na słoneczku. Obserwujemy naszą roślinkę każdego dnia i dbamy o nią. Ciekawe co się wydarzy? Zachęcam do fotorelacji.

13.Zachęcamy do korzystania
https://www.youtube.com/watch?v=PMUUm7Xx-Fw
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/druk/oia-a-kp-cz2.pdf
https://www.gov.pl/web/zdalnelekcje/wiosna-00
https://panimonia.pl/2018/02/27/rymowanki-pokazywanki-wyciszanki/



Drodzy Rodzice i kochane Dzieci, w związku z tym, że nie możemy spotykać się w przedszkolu, przedstawiamy Wam propozycje zajęć, zabaw, eksperymentów, które możecie wykonać w domu. Może to być wspaniała zabawa dla wszystkich domowników. Pozdrawiamy Was serdecznie i życzymy dużo zdrowia. Nauczycielki gr. II

Zwiastuny wiosny - rozpoznajemy wiosenne kwiaty/ Wiosna - Antonio Vivaldi - lekcja dla dzieci

https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg

https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanka-wiosenne-kwiaty.html

https://www.youtube.com/watch?v=6u4W9pTvvBQ&feature=youtu.be&fbclid=IwAR35aPsyeVBmYXh-jHdPfcsQ-psEn7ch0kKb_xvfcsDZ5x8LATD97zWfHmk


TYDZIEŃ II
23.03-27.03.2020 r.

Temat kompleksowy: „Marcowa pogoda.”
1.Ćwiczenia logopedyczne usprawniające język, wargi i żuchwę.Potrzebne będzie lusterko, rodzic demonstruje ćwiczenia i sprawdza czy dziecko wykonuje je prawidłowo (powtarzamy każde ćwiczenie kilkakrotnie)

.Słoneczko budzi się i uśmiecha-dzieci wyciągają do przodu wargi okrągłe jak słoneczko, a następnie rozciągają je do szerokiego uśmiechu.

Deszczyk-przy szeroko otwartej buzi język unosi się do góry, w stronę nosa, po chwili chowa się za górnymi zębami.

Tęcza-po deszczu wychodzi tęcza, przesuwamy czubek języka po górnej wardze od jednego kącika ust do drugiego.Wiatr-wciągamy powietrze nosem, a wypuszczamy ustami ułożonymi w dziobek, staramy się aby policzki nie były wypełnione powietrzem.

Chmurki-rysujemy kształt chmurki, przesuwając językiem po wewnętrznej stronie warg, przy zamkniętych ustach.

Parasolka-dzieci naśladują otwieranie i zamykanie parasoli poprzez coraz szersze otwieranie ust i ich zamykanie.

2.„W marcu jak w garncu”-co to znaczy?
Rodzic czyta zagadkę:
„Zupę, gulasz, czy marchewkę-to w nim właśnie się gotuje. Ognia wcale się nie boi. Na kuchence wtedy stoi?

Rozkładamy na dywanie garnki różnej wielkości oraz pokrywki do nich, prosimy dzieci aby ułożyły garnki w kolejności od najmniejszego do największego oraz dobrały do nich pasujące pokrywki.
Zachęcamy do liczenia garnków.
Prosimy dzieci, aby przyniosły tyle klocków ile jest garnków(utrwalamy pojęcie wielkości i liczenie).
Rysujemy na karteczkach symbole pogody: słonko,deszcz, chmurka, śnieg, wiatr i umieszczamy w różnych garnkach (tak, aby dzieci nie widziały), prosimy, aby nie podglądając wyciągały poszczególne karteczki i odgadywały co to za symbol pogody.
Następnie wrzucamy wszystkie symbole do wybranego przez dziecko garnka i „gotujemy” marcową zupę.
Zachęcamy dzieci do pracy plastycznej
„Ozdabiamy garnek”-drukujemy wzór garnka i dowolną techniką: wyklejanie plasteliną, malowanie farbami, wyklejanie skrawkami kolorowego papieru wybraną przez dziecko ozdabiamy garnek.

3.Chmury i deszcz-ćwiczenia dużej i małej motoryki.
Dzieci rysują w powietrzu duże chmury, najpierw prawą, potem lewą ręką i obiema jednocześnie.
Następnie unoszą ręce wysoko nad głową i palcami naśladują padający deszcz, poruszając rączkami z góry na dół.
Kucają uderzając palcami w podłogę, najpierw powoli, a potem coraz szybciej i mocnej-naśladując ulewę.

4.Zabawy badawcze: Jak powstaje deszcz?
Potrzebny będzie słoik, gorąca woda, talerzyk, kilka kostek lodu.
Dziecko obserwuje z bezpiecznej odległości jak wlewamy gorącą wodę do słoika i przykrywamy słoik talerzykiem, na którym kładziemy kilka kostek lodu.
Wspólnie obserwujemy zjawisko tworzenia się pary wodnej, która w kontakcie z zimnym talerzykiem (kostkami lodu) zaczyna się skraplać.

Co tonie, a co pływa?
Potrzebna będzie miska z wodą, kilka przedmiotów (np. piórko, korek od butelki, łupinka orzecha, drewniany klocek, kamień), dziecko wrzuca poszczególne przedmioty do wody i obserwuje co się z nimi dzieje, wspólnie zastanawiamy się dlaczego niektóre z nich toną, a inne nie.

5.Rymowanka –wymyślanka.
Uczymy się wspólnie z dzieckiem rymowanki:
„Kapu, kapu pada deszcz, strugi lecą z nieba.
A ja jednak powiem wam martwić się nie trzeba.
Kapu, kapu pada deszcz wszystko mokre wkoło, przez kałuże sobie skacz, śmiejąc się wesoło”.
Zachęcamy dzieci do wymyślania melodii pasującej do rymowanki, możemy spróbować najpierw sami lub zaśpiewać wspólnie. Aby urozmaicić zabawę warto stworzyć akompaniament muzyczny wykorzystując co mamy w pobliżu np. łyżki, pokrywki od garnków, klocki.

6.„Skaczemy przez kałuże”-zabawa ruchowa.Rozkładamy na podłodze w różnych miejscach worki na śmieci –to kałuże, biegamy na paluszkach,na hasło „kałuża” przeskakujemy przez worek

7..„Deszczowa chmurka”-zabawa plastyczna(ćwiczenia małej motoryki).
Potrzebna będzie wata, klej, kontur chmurki i kropelek, niebieska plastelina.
Dzieci robią z waty małe kulki, smarują klejem fragment chmurki i przyklejają kulki,w ten sposób wypełniamy całą chmurkę. Następnie niebieską plasteliną wyklejamy kropelki rozciągając plastelinę po powierzchni kropli.

TYDZIEŃ I
16.03-20.03.2020 r.

Wiosenne przebudzenie
Temat I
Oznaki wiosny

Odgłosy wiosny -wiersz(Katarzyna Tomiak-Zaremba)

Na skraju lasu, gdzie rosną bzy,latają pszczoły: bzz, bzz, bzz.
Przyleciał bocian, zaraz coś zje.
Nad stawem słychać: kle, kle, kle.
I ptaszek na drzewie, ile ma tchu śpiewa wesoło: fiu, fiu, fiu.

Zabawy:1. „Odgłosy wiosny” –zabawa dźwiękonaśladowcza na podstawie wiersza
2. Oglądanie książek o wiośnie. Obserwacje wiosny na spacerze
3. Nazywanie oznak wiosny na podstawie obrazków
4. Budka dla ptaków z patyczków lub zapałek –zabawa matematyczna. Maluch otrzymuje osiem patyczków, układa je na dywaniku i przelicza, po czym odkłada na bok. Następnie przedszkolak postępuje według instrukcji Rodzica (jeśli jest taka potrzeba, prowadzący wiesza na tablicy instrukcję, jak ma wyglądać budka):
•układa z sześciu patyczków prostokąt (dłuższe boki są pionowe);
•dokłada kolejne dwa patyczki, tworząc „daszek”;
•zabiera pięć patyczków, tak aby został sam „daszek”;
•zabiera pozostałe patyczki, tak by dywanik był pusty;
•buduje budkę od nowa według poprzedniego schematu –i w taki sam sposób demontują go. Maluch ustalają, co się zmieniło i w jaki sposób można to odwrócić.
Temat II Przyroda wiosną
•Opowiadanie co widać na obrazku przedstawiającym wiosnę
•Nazywanie zdjęć związanych z wiosną. Rytmiczne dzielenie nazw (na sylaby). Nazywanie innych oznak wiosny
•Malowanie farbami obrazka przedstawiającego wiosenne kwiaty
•Zabawa dydaktyczna Liczenie nasion.(Patyczki do lodów lub pęsety, nasiona: grochu, fasoli, bobu, kukurydzy)
Temat III
Kolory wiosny
•Zabawa dydaktyczna utrwalająca nazwy pierwszych wiosennych kwiatów
•Zabawa konstrukcyjna Kwiatowe ogrody –budowanie kwiatków z klocków
•Witraż -kwiatek –rodzic może wyciąć środek i razem z dzieckiem wyklejać kolorowym papierem od spodu obrazek z kwiatkiem
•kolorowanie rysunków wiosennych kwiatów.
Temat IV
Co słychać wiosną w gnieździe?
•Słuchowisko wg dostępnych środków, płyta z odgłosami ptaków, lub na you tube https://www.youtube.com/watch?v=NFz4nfoB5dA

•Obserwowanie budzącej się do życia przyrody za pomocą lupy. Szukanie gniazd na okolicznych drzewach•Ćwiczenie małej motoryki –lepienie bazi z plasteliny.•Kolorowanie obrazka przedstawiającego wiosnę
Temat V
Wiosenny ogródek
•Obserwacje, co widać w ogródku za oknem, lub u sąsiadów, za blokiem itp.
•Ćwiczenie grafomotoryczne Tulipan. Kolorowanie rysunków wiosennych kwiatów.
•Układanie puzzli o tematyce wiosennej.

Dziękujemy Kindze i jej mamie za nadesłanie zdjęcia.










Innowacja „Bajeczki na smuteczki, czyli bajkoterapia w przedszkolu”
grupa II- „Iskierki”
W roku szkolnym 2019- 2020 w grupie II rozpoczęta została realizacja innowacji pedagogicznej „Bajeczki na smuteczki czyli bajkoterapia w przedszkolu”. Bajkoterapia jest skierowana do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, polega na prezentowaniu utworów o charakterze terapeuytcznym. Z pedagogicznego punktu widzenia postrzega się tę metodę jako opartą na procesie edukacyjnym, który ma pomóc w radzeniu sobie z trudną sytuacją, a zmiany w dziecku dotyczą zachowania i uczuć. Głównymi zadaniami bajkoterapii są: zwalczanie negatywnych emocji, redukcja stanów niepokoju, motywacja do działania, pomoc w samodzielnym i twórczym radzeniu sobie w świecie, rozwój wyobraźni
i kreatywności, wychowanie i edukacja, relaks i odprężenie, budowanie świata wartości, wspieranie przez akceptację, wzrost zasobu słownictwa. W bajkoterapii możemy wykorzystać takie utwory literackie jak baśń, bajka czy opowiadanie. Do podjęcia decyzji dotyczącej realizacji innowacji o charakterze bajkoterapeutycznym zainspirowała mnie grupa maluszków, które od tego roku rozpoczęły przygodę w naszym przedszkolu. Aby odpowiedzialnie przygotować się do prowadzenia innowacji ukończyłam szkolenie
z bajkoterapii, które poszerzyło moje wiadomości i utwierdziło mnie w przekonaniu, że to słuszna decyzja. Dzieci, które zaczynają uczęszczać do przedszkola, realizują nowy, ważny etap w swoim życiu, muszą nauczyć się nowej roli społecznej- roli przedszkolaka. Dla większości z nich zaburzone zostaje poczucie bezpieczeństwa, jest to właśnie jedna z sytuacji gdzie warto sięgnąć po bajkę terapeutyczną. We wrześniu przeczytaliśmy kilka opowiadań, które pomogły maluszkom w adaptacji, razem z bohaterami bajek dzieci przeżywały smutek, tęsknotę i radość. Uczyły się jak sobie radzić z różnymi emocjami, stworzyliśmy wspólnie bajeczkę, a dzięki papierowym kukiełkom i zabawie w teatr przedszkolaki wymyślały pozytywne zakończenia historii zwierzątek, które pierwszy raz przyszły do przedszkola. Warto sięgnąć po bajkę terapeutyczną doraźnie, kiedy dostrzegamy w grupie sytuację, która może być dla dziecka lub grupy problematyczna, udzielamy wsparcia nie tylko pojedynczej osobie, lecz całej grupie, która buduje w sobie umiejętności zrozumienia, empatii i pomocy.




Innowacja pedagogiczna "Zdrowie na talerzu - Program edukacji kulinarnej dla najmłodszych przedszkolaków" w grupie II "Iskierki" prowadzona przez wychowawcę Agnieszkę Cieślak w roku szkolnym 2019-2020 dotyczy edukacji przedszkolnej z zakresu obszaru fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego. Prawidłowy sposób odżywiania dzieci w wieku przedszkolnym ma duży wpływ na właściwy rozwój, sprawność fizyczną, intelektualną i emocjonalną oraz ogólne zdrowie. Rodzaj jedzenia oraz jego jakość, prawidłowe nawyki żywieniowe mogą zapobiegać chorobom cywilizacyjnym np. otyłość u dzieci. Warsztaty kulinarne ukazują dzieciom, że posiłki wcale nie muszą być nudne i stresujące, zwłaszcza dla tych co są tak zwanymi „niejadkami”. Dziecko może mieć udział w tworzeniu potrawy. Każde danie można przedstawić w sposób kreatywny, zachęcający do spożywania w miłej i radosnej atmosferze. Pierwsze zajęcia kulinarne miały temat Warzywne szaszłyki. Dzieci same dobierały sobie składniki i wbijały je patyczki do szaszłyków. Małe przedszkolaki miały przy tym dużo radości i satysfakcji z wykonanej pracy.


Podczas kolejnych zajęć kulinarnych dzieci z grupy Iskierki bawiły się w małych piekarzy. Temat zajęć to W przedszkolnej piekarni. Przedszkolaki poznawały etapy powstawania chleba, nazywały składniki oraz obserwowały, z czego robi się masę solną. Na koniec każde dziecko wykonało swoje ciastko.



Jesień w grupie Iskierek
„Idzie lasem Pani Jesień i maluje liście w lesie,
te są żółte, te czerwone, a te jeszcze są zielone.
Liście piękne, kolorowe lecą dzieciom wprost na głowę.”
Dzieci z grupy II wybrały się na spacer w poszukiwaniu darów jesieni. Podziwialiśmy różnorodność barw, zbieraliśmy kolorowe liście, kasztany i żołędzie. Po powrocie naszą salę wypełniła jesienna aura. Odkrywaliśmy kolory jesieni, a potem podczas zabawy badawczej próbowaliśmy dowiedzieć się jak powstaje kolor pomarańczowy. Kolejne zadanie związane było ze stemplowaniem liści za pomocą folii bąbelkowej. Podczas jesiennych warsztatów maluszki zatańczyły do piosenki „Kolorowe listki”,
a potem wspólnie z rodzicami ozdabiały strój Pani Jesieni.



Na przełomie października i listopada, Grupa Iskierki pod opieką nauczycielki Agnieszki Cieślak, wykonały pracę na gminny konkurs plastyczny DZIECKO W ŚWIECIE PRZYRODY organizowany przez Przedszkole Wesołe Sówki.


W ramach innowacji pt. "Zdrowie na talerzu" , 6 listopada 2019 roku, w GRUPIE II ISKIERKI, przeprowadziłam zajęcia koleżeńskie dla nauczycielek z naszego przedszkola pt. FASOLOWA PASTA KANAPKOWA. Dzieci poznawały etapy tworzenia kanapek, składniki, które są potrzebne do wykonania pasty kanapkowej oraz zapoznały się ze sprzętem kuchennym, jaki jest blender. Maluchy odgadywały zagadki, pod którymi kryły się składniki do wykonania pasty. Najciekawszym i głównym składnikiem dla wszystkich okazała się czerwona fasola, uprzednio namoczona i ugotowana, by była zdrowym elementem naszej pasty.Dzieci brały czynny udział w tworzeniu pasty kanapkowej, wrzucając kolejno składniki do garnka. Oprócz fasoli, w paście znalazły się znane wszystkim i lubiane banany, rodzynki, żurawina, kakao oraz miód. Na koniec była degustacja, dzieci zajadały się pastą ze smakiem. Celem tych zajęć było przekonanie dzieci do jedzenia past. Gotową pastę można jeść samą jako deser lub na chlebek. Miejmy nadzieję, to nie ostatnia taka przygoda.


Grupa Iskierki na Bajkowych Marzeniach


W dniu 27 listopada 2019 roku, dwójka dzieci z naszego przedszkola, z Grupy I Okruszki oraz z Grupy II Iskierki miała zaszczyt uczestniczyć w ŚWIATOWYM DNIU PLUSZOWEGO MISIA, organizowanym przez Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 2 w Legionowie. Ninka i Karolinka brały udział w zabawach integracyjnych razem z przedszkolakami z innych przedszkoli. Ponadto Goście mieli okazję obejrzeć wystawę prac, biorących udział w konkursie plastycznym "Gdzie pracujesz Misiu?". Dzieci uczestniczyły w zabawach ruchowo-muzycznych, spotkały Kubusia Puchatka i Tygryska, wykonały pracę plastyczną "Miś" oraz zjadły "małe co nieco". Dziewczynki by pod opieką Nauczycielki Agnieszki Cieślak oraz Pani Haliny, mamy Ninki. Poniżej fotorelacja z tego niezwykłego wydarzenia.


Innowacja „Bajeczki na smuteczki, czyli bajkoterapia w przedszkolu”
grupa II- „Iskierki”
JAK POKONAĆ NIEŚMIAŁOŚĆ?
Realizując innowację „Bajeczki na smuteczki”nasze kolejne działania związane były z nieśmiałością i stwarzaniem okazji do jej pokonywania. Przedszkolaki motywowane były do pozytywnego kontaktu z innymi dziećmi poprzez różne formy aktywności oraz zachęcane do wypowiadania się na forum poprzez ekspresję słowną i ruchową. Maluszki wysłuchały tekstu bajeczki A. Borowieckiej pt. „Kotałek Nieśmiałek”, ułożyły historyjkę obrazkową podczas której nauczyciel odwoływał się do bajki oraz przeżyć dzieci, poprzez zadawanie odpowiednich pytań. Następnie podczas zabawy integracyjnej „Koleżanko, kolego kotek powie coś miłego” dzieci nawiązywały pozytywne relacje i mówiły sobie komplementy. Największą radość sprawiła maluszkom zabawa w parach „ Głaskanie kotka Nieśmiałka”,
w trakcie której nieśmiałość zostawała pokonywana w sposób naturalny i niewymuszony.



W przeddzień Mikołajek, czyli 5 grudnia 2019, grupa Iskierki wybrała się na spacer pod opieką Pani Agnieszki, Pani Magdy oraz Pani Ali. Celem wycieczki było odwiedzenie poczty oraz wysłanie listu przez dzieci do Świętego Mikołaja. Przedszkolaki miały okazję pozwiedzać okolicę, poobserwować zmieniającą się przyrodę, nauczyć się przechodzenia przez ulicę oraz odwiedzić urząd pocztowy. Iskierki były bardzo podekscytowane podczas tej wyprawy. Nic dziwnego, w końcu zbliżają się ŚWIĘTA...


Pieczone Frytki z batatów - Innowacja Pedagogiczna "Zdrowie na talerzu"
17 stycznia 2020 roku, przedszkolaki z grupy II miały okazję przygotowywać pieczone frytki z batatów. Jest to zdrowa alternatywna przekąska nie tylko w karnawale, gdyż bataty można kupić przez cały rok. Dzieci wiedziały, że jest to ziemniak, zbadały jaki on jest, jaki ma kolor, ile waży. Obserwowały kolejne etapy powstawania zdrowych frytek. Iskierki pomagały w myciu ziemniaków i układaniu pokrojonych w słupki na blachę do pieczenia. Przy okazji dowiedziały się, skąd pochodzi to niezwykłe warzywo. Każdy maluch mógł na koniec spróbować słodkie frytki delikatnie przyprawione ziołami prowansalskimi.


Tłusty Czwartek w Grupie Iskierki i Okruszki - innowacja
W tym roku Tłusty Czwartek wypadał w ferie zimowe. Mimo to Dzieci z Najmłodszych grup poznały zwyczaje tego niezwykłego dnia. Podczas drugiego śniadania przedszkolaki zajadały się pączkami, a po południu dostały zadania do wykonania. Najpierw omówiliśmy skąd się biorą faworki, jak powstają, jak się robi ciasto. A potem same przekręcały papierowe faworki. Następnie pokolorowały swoje faworki i takie dzieła zabrali do domu. Kolejne zadanie to malowanie pączków. Obie prace, mimo iż papierowe wyglądały bardzo smakowicie.

 
Wytworzył: brak danych, data: brak danych
Wprowadził: Katarzyna Biernacka, data: 13.08.2019 r., godz. 13.20
Ostatnia aktualizacja: Katarzyna Biernacka, data: 03.04.2020 r., godz. 13.29
Liczba odwiedzin: 2236