Przedszkole Miejskie nr 3
w Legionowie

grupa VI
Innowacje „Przedszkolaki w świecie książek i teatru”, „Kalendarz świąt nietypowych"

W związku z prowadzoną w grupie VI innowacją „Przedszkolaki w świecie książek i teatru” rozpoczęliśmy cykl „ Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato” W piątek 21.09.2018 naszym gościem była mama Adasia, która przeczytała nam bajkę o jeżyku Heleny Bechlerowej. Dzieci z uwagą słuchały historii małego bohatera i wspólnie rozwiązały zagadkę jego poszukiwań. Kolejna książeczka , „Mój przyjaciel policjant”, związana była z naszymi zajęciami dotyczącymi bezpieczeństwa. Jej treść przybliżyła dzieciom trudną pracę policjanta, wspólnie z głównym bohaterem towarzyszyły policji w jej codziennych ważnych zadaniach. Dzieci odgrywały różne scenki związane z udzielaniem pierwszej pomocy, interwencją policji, korzystaniem z numerów alarmowych. Bardzo dziękujemy mamie Adasia za aktywne włączenie się w cykl zajęć „Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato”.
1

2

3

4


6

7

8



W październiku gościliśmy mamę Ali i mamę Antosia, które aktywnie włączyły się w cykl zajęć „Poczytaj mi Mamo, poczytaj mi Tato” . Rodzice naszych przedszkolaków bardzo chętnie biorą udział w zajęciach rozwijających dziecięcą wyobraźnię, koncentrację i pomysłowość.
Mama Ali wprowadziła nas w klimat pięknej, barwnej jesieni czytając opowiadania Włodzimierza Dulemby pt. „Cztery pory baśni- jesień”, a mama Antosia dostarczyła dzieciom wielu niezapomnianych wrażeń w trakcie lektury o lubianym przez przedszkolaki żółwiku Franklinie i znanym nam wszystkim Słoniu Trąbalskim.
1

2

3

4

5

6


Od października kontynuujemy rozpoczęty w zeszłym roku szkolnym cykl: „Spotkania z książką”. Jest on częścią innowacji „Przedszkolaki w świecie książek i teatru”. Co miesiąc spotykamy się z pracownikami legionowskiej Poczytalni i bierzemy udział w ciekawych zajęciach, podczas których przedszkolaki poznają zasady zachowania się w bibliotece, oglądają jej zbiory, wiedzą w jaki sposób wypożyczyć książkę, jak o nią dbać i szanować, aby ktoś inny też mógł z niej skorzystać. Dzieci słuchają również opowiadań o różnej tematyce i biorą udział w warsztatach plastycznych. W październiku bohaterką naszego spotkania była „Jesień” Małgorzaty Strzałkowskiej , po lekturze której robiliśmy wachlarzowe jeże, zdobiące przedszkolną salę.
1

2

3

4






INNOWACJA PEDAGOGICZNA:
Kalendarz świąt nietypowych

W piątek 28.09.18 r.- obchodziliśmy Dzień głośnego czytania. Dzieci wysłuchały opowiadania o Kasztanku i jego przygodzie. Bawiliśmy się w rytmach jesiennych piosenek. Dary jesieni pomogły nam podczas zabaw matematycznych. Na koniec zrobiliśmy masę solną, z której każdy z nas ulepił własnego kasztanka.
1

2

3

4


Nadal pozostajemy w tematyce pięknej jesieni. Tym razem obchodziliśmy: święto drzewa. Dzieci obejrzały prezentację multimedialną o florze i faunie lasu. Poznały rolę drzew i lasu w ekosystemie. Na świeżym powietrzu odbyły się konkurencje sprawnościowe, a na koniec dzieci wykonały Drzewko przyjaźni.
1

2

3

4

5




Zadania dydaktyczno- wychowawcze na miesiąc październik
Zabawy na jesienne wieczory

• wdrażanie dzieci do odróżniania elementów świata fikcji od rzeczywistości
• wprowadzenie litery E
• wdrażanie do nawyku utrzymania prawidłowej postawy we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego
• wyrażanie emocji za pomocą muzyki i tańca
• przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas zabaw ruchowych
• wdrażanie do odróżniania elementów świata mediów od rzeczywistości
• rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez rozpoznawanie niektórych monet i banknotów
• utrwalenie wiedzy o zawodach ludzi związanych z pracą w teatrze: aktor, sufler, scenograf, reżyser
• doskonalenie umiejętności społecznych poprzez zabawy teatralne i dramowe
• rozwiązywanie i układanie zagadek słownych, żartów językowych
• wdrażanie do nawyku utrzymania prawidłowej postawy we wszystkich sytuacjach i czynnościach dnia codziennego
• doskonalenie umiejętności interpersonalnych poprzez uczestnictwo w grze
• zabawy przy muzyce
• zabawy z wykorzystaniem chusty animacyjnej Klanza



Innowacja „Przedszkolaki w świecie książek i teatru” grupa VI
Kolejne innowacyjne zajęcia „Przedszkolaki w świecie książek i teatru” związane były z zabawami improwizacyjnymi , które pobudziły dziecięcą wyobraźnię i kreatywność. Przedszkolaki zainspirowane przyniesionymi rekwizytami samodzielnie wymyśliły scenariusz przedstawienia , przydzieliły sobie role, ustawiły rzędy krzeseł oraz wykonały bilety,
a wszystko po to, aby stworzyć nastrój teatru. Pojawiły się również trzy dzwonki , które przypominały publiczności o rozpoczynający się przedstawieniu. W napięciu oczekiwaliśmy na przygody Czerwonego Kapturka, który wezwał dzielnych strażaków z powodu pożaru w lesie. Historia zakończyła się szczęśliwie , a dzieci mogły się wykazać pomysłowością
i umiejętnością współpracy zespołowej. Będąc na wycieczce w Wilanowie przedszkolaki wcieliły się w rolę króla i królowej, co sprawiło im wiele radości .
1

2

3

4

5

6


„ Dla nas jesień jest wesołą porą roku”, kreatywne zabawy w sali, w ogrodzie przedszkolnym i w lesie.
1

2

3

4

5

6

7

8



ZADANIA DYDAKTYCZNO- WYCHOWAWCZE
NA MIESIĄC LISTOPAD

ZIMNO, CORAZ ZIMNIEJ


• rozwijanie umiejętności samodzielnego korzystania z książek i ilustracji
• kształtowanie odpowiedzialności za własną pracę
• rozwijanie kompetencji językowych poprzez analizę i syntezę głosek związanych ze zwierzętami zasypiającymi na zimę
• wprowadzenie cyfry i liczby 5
• utrwalenie informacji o zwierzętach gromadzących zapasy na zimę
• posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi
• wprowadzenie litery y, na podstawie wyrazu buty
• rozpoznawanie i nazywanie ptaków pozostających na zimę w kraju oraz przylatujących na zimę
• rozwijanie percepcji wzrokowej poprzez wskazywanie podobieństw i różnic pomiędzy obrazkami i wyrazami
• rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez odczytywanie map i planów, zaznaczanie biegunów na globusie
• rozpoznawanie i nazywanie zwierząt żyjących na obu biegunach
• rozwijanie pamięci wzrokowej poprzez odtwarzanie obrazów
• analiza wierszy „Żurawie”, „Gile” i „Śnieg”
• zabawy ruchowe przy muzyce
• rozwijanie poczucia odpowiedzialności i empatii w stosunku do zwierząt