Przedszkole Miejskie nr 3
w Legionowie

grupa IV
Innowacje „Książka naszym przyjacielem” „Gry planszowe –bawią i uczą”

Innowacja „Gry planszowe – bawią i uczą”

Gry planszowe towarzyszą dzieciom w przedszkolu od grupy 3-latków. Na półce najmłodszych dzieci znajdziemy puzzle składające się z kilku części, układanki, których celem jest dopasowanie kształtu do otworu na planszy, dobieranie takich samych obrazków w pary, ubieranie misia, czy domino obrazkowe. Poziom trudności naturalnie rośnie z wiekiem dzieci. Czterolatek może sięgnąć po puzzle liczące do 60 elementów, układanki logiczne typu znajdź parę przeciwieństwa, układanie historyjek obrazkowych, nawlekanie korali tak jak na obrazku czy gry mające na celu segregowanie elementów. W sali pięciolatka jest już „Chińczyk”, warcaby, gry „ściganki” z kostką, puzzle z ponad 100 elementami, gry z literami, cyframi, sylabami i wyrazami do czytania, karty „Czarny Piotruś”, domina z kilkoma elementami. Sześciolatek ma do dyspozycji szachy, karty z zagadkami. Mimo tego bogactwa gier, czasami słyszę „nudzę się”, dzieci nie wiedzą czym się zająć w czasie wolnym, nie mają pomysłów na zabawę. Dzieci rzadko sięgają po gry wymagające myślenia, skupienia, koncentracji uwagi. Pudełka zalegają na pułkach, dzieci nawet czasami nie wiedzą ile ciekawych rzeczy kryją w sobie. Myślę, że wystarczy zachęta, pomoc ze strony nauczyciela, czy wspólna rozgrywka, aby było wesoło, zniknęła nuda, a przy okazji czegoś się dowiedzieć i nauczyć. Postanowiłam „odkurzyć” stare, zapomniane gry, ale i wprowadzić te nowe i poznać ich reguły. Program ma na celu upowszechnić i spopularyzować znane gry planszowe, jak również rozwinąć aktywność twórczą przy projektowaniu, konstruowaniu i rozgrywaniu własnych gier. Zajęcia mają pomóc dzieciom rozwinąć umiejętności i zdolności matematyczno-intelektualne, pokonać nieśmiałość, wzmocnić wiarę w siebie, nauczyć przestrzegania reguł gry. Realizacja tego programu przyczyni się do rozwoju zdolności i indywidualności dziecka, a także przeżywania przez niego pozytywnych emocji podczas gry z rówieśnikami, rodzicami i wychowawcą.



Warsztaty z rodzicami w grupie IV pt. „Jesienna gra”.

Zebrani goście zostali zaproszeni do wspólnej zabawy podczas tworzenia gier planszowych. Powstało 5 zespołów, po kilka rodzin przy każdym stole. Rodzice mieli za zadanie narysować i opisać prostą grę dla dzieci o tematyce jesiennej. Do dyspozycji były kredki, flamastry, papier kolorowy, nożyczki, klej i materiał przyrodniczy, tj. liście, kasztany, żołędzie. Zadanie nie było łatwe, początkowo dało się zauważyć wśród zebranych nutkę niepewności i odrobinę zawahania. Ale po chwili wszyscy zabrali się do pracy. Dzieci rysowały lustracje, a rodzice obmyślali plany i strategię gier przenosząc pomysły na papier. W efekcie powstało 5 oryginalnych gier planszowych. Zebrani mogli wreszcie zagrać ze swoimi dziećmi i sprawdzić swoje pomysły podczas zabawy. Na koniec warsztatów każde dziecko otrzymało medal w nagrodę za udział w zabawie. Goście i dzieci chętnie częstowali się owocowymi przekąskami. Tego dnia uczestnicy spotkania mieli okazję do przeżywania radości ze wspólnej pracy, posłuchania innych oraz budowania więzi koleżeńskich i rodzinnych. Popołudniowe spotkanie w przedszkolu przy konstruowaniu gier było miłym sposobem na spędzenie czasu z dziećmi.









Ornitolog
29.10.2018r. naszą grupę odwiedziła pani ornitolog. Gość wyjaśnił dzieciom, że zajmuje się badaniem i obserwowaniem ptaków. Przedszkolaki rozpoznawały, porównywały i nazywały najczęściej występujące ptaki w Polsce z pomocą obrazków, które pani przyniosła do przedszkola. Ciekawym punktem spotkania była możliwość obserwowania spacerujących ptaków po przedszkolnym ogrodzie przez lunetę. Ornitolog zachęciła dzieci do podglądania ptaków wokół swojego domu i w czasie spacerów oraz poprosiła dzieci o dokarmianie ich zimą, dlatego zostawiła nam w prezencie nowy karmnik i zapas ziaren. Dziękujemy mamie Józia za zaproszenie ciekawej osoby do naszego przedszkola.













PLAN PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ DLA DZIECI PIĘCIOLETNICH NA MIESIĄC LISTOPAD

Ogólne cele wychowawczo-dydaktyczne:
-utrwalenie nazw członków rodziny;
-wprowadzenie litery M, m;
-doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat zdjęć rodzinnych;
-doskonalenie umiejętności dostrzegania podobieństw i różnic;
-doskonalenie umiejętności posługiwania się określeniami czasu: dawniej,
dziś i w przyszłości;
-łączenie w pary przedmiotów starych i nowych;
-kształtowanie postawy szacunku wobec osób starszych;
-pogłębianie poczucia przynależności do rodziny;
- wprowadzenie pojęcia drzewo genealogiczne; kształtowanie zrozumienia aspektów liczby 3;
- kształtowanie wiedzy dzieci na temat zmian związanych z ruchami Ziemi (obiegowym i obrotowym);
-doskonalenie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych;
-utrwalanie informacji o zmianach zachodzących w przyrodzie;
-poszerzanie wiedzy dzieci na temat zjawisk atmosferycznych takich, jak powstawanie chmur;
-doskonalenie umiejętności przeprowadzania prostych eksperymentów i obserwacji;
-doskonalenie motoryki małej;
-poszerzanie słownika biernego i czynnego dziecka o wyrazy związane z krążeniem wody w przyrodzie;
-doskonalenie umiejętności rozpoznawania poznanych do tej pory liter;
-przewidywanie i doskonalenie umiejętności uważnego słuchania;
-rozwijanie umiejętności klasyfikacji;
-dostrzeganie zmian w pogodzie i ich oznaczanie;
-wprowadzenie litery D, d;
doskonalenie umiejętności grafomotorycznych;
-poszerzanie wiedzy dzieci na temat różnic między zwierzętami;
-wprowadzenie liczby 4;
-wprowadzenie pojęć: ssaki, gady, płazy, ptaki, ryby;
-kształtowanie umiejętności dostrzegania podobieństw i różnic;
-przypomnienie nazw zwierząt domowych;
-kształtowanie umiejętności poszukiwania informacji w różnych źródłach;
-kształtowanie odpowiedzialności;
-doskonalenie umiejętności pomagania zwierzętom;
-doskonalenie umiejętności uczestnictwa w scenkach dramowych;
-kształtowanie umiejętności rozróżniania fikcji od rzeczywistości;
-doskonalenie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionych przedmiotów;
integrowanie grupy przedszkolnej;
utrwalenie wiedzy dotyczącej zmian przyrodniczych związanych z nadejściem zimy;
-doskonalenie umiejętności uważnego słuchania innych;
-doskonalenie umiejętności podawania nazw zwierząt i ich domów;
-uwrażliwienie na stereotypy związane z jesienią (np. jeż z jabłkiem);
-wprowadzenie litery Y, y na podstawie liczby mnogiej;
-utrwalenie nazw zwierząt zapadających w sen zimowy lub hibernację;
-utrwalenie nazw ptaków migrujących;
-poszerzanie wiedzy geograficznej dzieci;
-utrwalenie nazw zwierząt i sposobów na przetrwanie zimy;
-doskonalenie umiejętności społecznych podczas pracy w grupach;
-wprowadzenie liczby 5.
Zadania do codziennej realizacji:
-zabawy dowolne w kącikach zainteresowań – zachęcanie dzieci do wspólnej, kulturalnej zabawy
-zabawy z „Powitankami” – wytwarzanie miłej i życzliwej atmosfery w grupie
-ćwiczenia ruchowe w ranku
-zabiegi higieniczne po zabawie i przed posiłkami – wdrażanie do dbałości o higienę, zdrowie, nabywanie sprawności w czynnościach samoobsługowych
-słuchanie tekstów czytanych przez N.
-zabawy w ogrodzie przedszkolnym – bezpieczne korzystanie ze sprzętu, zachęcanie do wspólnych zabaw tematycznych i ruchowych