-
Główna  -   Rejestr zmian  -   Statystyka  -   Redakcja  -  
-
- -
Przedszkole Miejskie nr 3
im. Koszałka Opałka w Legionowie
ul. Zegrzyńska 71,
05-119 Legionowo
tel./fax: (0-22) 772-96-66
e-mail: przedszkolem3@o2.pl
Foto
Strona Główna

Innowacja pedagogiczna

2016/2017 Innowacja

-
Wersja do drukudruk
2016/2017 Innowacja
"Świat pełen tajemnic- zabawy i eksperymenty w edukacji przedszkolnej"

Doświadczenie nr 1
„Pęcherzyki powietrza w chlebie”
1. Mały słoik napełniamy do połowy wodą i dodajemy cztery łyżeczki cukru.
2. Mieszamy drożdże z małą ilością wody.
3. Wodę z cukrem i drożdże wlewamy do butelki.
4. Na szyjkę butelki zakładamy balonik i przymocowujemy go sznurkiem.
Co się stało?
Mieszanka w butelce powoduje wydzielanie się dwutlenku węgla który powoduje, że balonik powiększa się. Dlatego w chlebie znajdują się możliwe do zaobserwowania pęcherzyki.
.

.

.

.

.


Doświadczenie nr 2
„Skąd ten wiatr”
1. Balon napełniamy powietrzem.
2. Przygotowujemy drobne kawałki papieru i układamy je na stole.
3. Powietrze znajdujące się w balonie kierujemy w stronę karteczek papieru.
Co się stało?
Ciśnienie powietrza w baloniku jest wyższe niż na zewnątrz. Powietrze zawsze kieruje się z ośrodka o wyższym ciśnieniu /balonik/ do ośrodka o niższym ciśnieniu. Ten poziomy ruch powietrza to wiatr.
.

.

.

.


Doświadczenie nr 3
„Czary mary”
1. Napełniamy szklankę lub kieliszek wodą.
2. Przykrywamy szklankę kartką papieru.
3. Szybkim ruchem odwracamy szklankę do góry dnem i zabieramy rękę.
Co się stało?
Po odwróceniu się naczynia woda nie wylewa się. Jest ona utrzymywana w naczyniu dzięki działaniu ciśnienia atmosferycznego.
.

.

.

.

.


Doświadczenie nr 4
„Wirujące talerzyki”
1. Z kolorowego papieru wycinamy kółka o średnicy 5 cm.
2. Wycięte kółka składamy przez środek tak, aby otrzymać na każdym z nich osiem zagięć.
3. Zaznaczone w ten sposób linie nacinamy na długość 3.5 cm. Zaginamy je w tę sama stronę.
4. Przez środek każdego talerzyka przeciągamy nitkę i robimy supełek. Zawieszamy je nad świecą na poziomo trzymanym patyczku tak, aby nie spadły.
Co się stało?
Kolorowe talerzyki będą się obracać pod wpływem prądów gorącego powietrza.
.

.

.

.


Doświadczenie nr 5
„Jak wyjąć pieniążek bez moczenia palców”
1. Na płaski talerzyk nalewamy trochę wody.
2. W talerzyku z wodą kładziemy monetę.
3. Następnie umieszczamy na talerzyku świeczkę i zapalamy ją. Stawiamy szklankę lub inne szklane naczynie tak , aby świeca zajmowała w środku centralne miejsce.
4. Wnętrze szklanki ogrzewamy płomieniem świecy, po chwili stawiamy ją do góry dnem na talerzu.
Co się stało?Woda z talerza zaczyna zbierać się pod szklanką , pozostawiając suche dno talerza z powodu różnicy ciśnień powietrza w szklance i na zewnątrz.
.

.

.

.


.


Doświadczenie nr 6
„Tajemniczy liścik”
1.Przygotowujemy sok z cytryny i igłę.
2. Na kartce papieru za pomocą igły, sokiem z cytryny wykonujemy tajemniczy napis.
3. Zapalany świeczkę i zaczynamy intensywnie ogrzewać kartkę tak, aby jej nie spalić.
Ukryta w liściku treść ukazuje się w postaci brunatnych liter. Dzieje się tak dlatego, że sok z cytryny jest substancją organiczną, która utlenia się i ciemnieje pod wpływem wysokiej temperatury.
1

2

3

4

5

Doświadczenie nr 7
„Kolorowa łódeczka”
1. Do miski nalewamy wody.
2. Dziecko otrzymuje plastelinę, lepi z niej łódeczkę zaginając jej brzegi do góry i umieszcza ją w misce.
3. Następnie z łódeczki formuje kulkę i ponownie umieszcza w misce z wodą.
4. Dodatkowym elementem może być kapsel, który kładziemy na wodzie, a następnie zgniatamy i ponownie wkładamy do miski.
Łódeczka wykonana z plasteliny unosi się na wodzie, a zamieniona w kulkę tonie. Podobnie jest z kapslem. Dzieje się tak dlatego, że to czy dany przedmiot pływa czy tonie zależy od jego kształtu, który decyduje o działającej na ten przedmiot sile wyporu.
1

2

3

4

5


Doświadczenie nr 8
„Sprytna woda”
1. Łączymy ze sobą pojemniki (w jednym jest zabarwiona farbą woda) za pomocą wężyka. Oba końce wężyka wkładamy tak, aby dotykały dna w obu pojemnikach.
2. Wysysamy z wężyka powietrze, doprowadzamy wodę.
Woda przepływa z tego pojemnika, w którym jest wyższy poziom wody i przestaje płynąć wtedy, gdy poziom wody w obu pojemnikach jest taki sam. Zasada naczyń połączonych mówi, że woda dąży do utrzymania takiego samego poziomu we wszystkich połączonych ze sobą pojemnikach.

1

2

3

4

5

6

7

8

 
Wytworzył: E. Żelechowska, data: brak danych
Wprowadził: Katarzyna Biernacka, data: 03.01.2017 r., godz. 09.18
Ostatnia aktualizacja: Katarzyna Biernacka, data: 06.06.2017 r., godz. 11.44
Liczba odwiedzin: 98