-
Główna  -   Rejestr zmian  -   Statystyka  -   Redakcja  -  
-
- -
Przedszkole Miejskie nr 3
im. Koszałka Opałka w Legionowie
ul. Zegrzyńska 71,
05-119 Legionowo
tel./fax: (0-22) 772-96-66
e-mail: przedszkolem3@o2.pl
Foto
Strona Główna

Innowacja pedagogiczna

2014/2015

-
Wersja do drukudruk
2014/2015
"Poznaję, doświadczam i rozumiem - odkrywamy sekrety przyrody”

W związku z realizacją w grupie VI innowacji „Poznaję, doświadczam i rozumiem - odkrywamy sekrety przyrody”, mającej na celu rozbudzanie wrażliwości ekologicznej dzieci w wieku przedszkolnym, nasi wychowankowie
wraz z nauczycielami będą podejmować różne działania o charakterze badawczym i eksperymentalnym. Pragniemy, aby prowadzone zajęcia przyczyniły się do wszechstronnego rozwoju dzieci, rozbudziły ciekawość świata, chęć eksperymentowania i poszukiwania nowych rozwiązań oraz przekonały je, że odkrywanie sekretów przyrody może się stać fascynującą przygodą.
We wrześniu dzieci nabywały umiejętności robienia przetworów. Zapoznały się ze sposobem kiszenia ogórków, samodzielnie je myły, wkładały do słoika, nazywały zastosowane przyprawy i obserwowały zmiany jakie zachodziły w trakcie kiszenia.
Zajęcia te przyniosły dużo radości i satysfakcji z samodzielnie wykonanego zadania.
robimy przetwory
robimy przetwory

robimy przetwory
robimy przetwory

robimy przetwory
robimy przetwory

robimy przetwory
robimy przetwory

robimy przetwory
robimy przetwory

robimy przetwory
robimy przetwory



Realizując innowację „Poznaję, doświadczam i rozumiem- odkrywamy sekrety przyrody”, w październiku przedszkolaki z grupy VI wykonały „Jesienny zielnik”. Dzieci postarały się, aby choć na chwilę zatrzymać „Złotą, polską jesień” na kartkach papieru. Obserwowały zmiany jakie zachodzą w przyrodzie w związku ze zmieniającą się porą roku. Samodzielnie zbierały liście podczas wycieczki do lasu, uczyły się rozróżniać gatunki drzew, poznawały ich nazwy, opisywały kształt, kolor, fakturę
i zapach liści. Po powrocie przedszkolaki dokładnie obserwowały liście przy użyciu szkieł powiększających. Wzbogaciliśmy też nasz Eko-kącik o dary jesieni przyniesione z lasu. Dzieci bardzo chętnie przystąpiły do pracy nad zielnikiem wykorzystując różne techniki plastyczne: wyklejanie, stemplowanie, odbijanie i decoupage. Te badawczo- plastyczne zajęcia wzbudziły wiele radości, wyzwoliły aktywność, pomysłowość
i kreatywność, ale przede wszystkim przyczyniły się do bezpośredniego kontaktu dzieci z naturą.
wyprawa do lasu
w lesie

w lesie
w lesie

w lesie
w lesie

leśne zbiory
lesne zbiory

obserwacje
obserwacje

obserwacje
obserwacje

robimy prace plastyczne
robimy prace plastyczne

robimy prace plastyczne
robimy prace plasyczne

robimy prace plastyczne
robimy prace plastyczne

robimy prace plastyczne
robimy prace plastyczne

robimy prace plastyczne
wystawa prac


W ramach innowacji „Poznaję, doświadczam i rozumiem- odkrywamy sekrety przyrody”, w listopadzie przedszkolaki z grupy VI starały się zgłębić tajemnice dotyczące różnych zjawisk atmosferycznych występujących w przyrodzie. Prowadziliśmy obserwacje w „Zakątku małego meteorologa”, odczytując temperaturę powietrza, określając siłę i kierunek wiatru. Widzieliśmy również co dzieje się z wodą, która pod wpływem niskiej temperatury zamienia się w lód. Dzieci samodzielnie wykonały wiatrowskazy, dzięki którym mogły się przekonać, że istnieje wiatr. Bardzo pomocna okazała się kolorowa chusta i krepinowe wstążki ułatwiające zabawy z wiatrem. W ramach zajęć badawczo- eksperymentalnych udawadnialiśmy istnienie powietrza odpowiadając na pytanie czy jest skoro go nie widać. Dzieci uczyły się jak wypełniać kartę obserwacji pogody i jak zaznaczać jej zmiany w kalendarzu pogody. Zajęcia te służyły rozbudzaniu ciekawości poznawczej, rozwijaniu myślenia przyczynowo- skutkowego ale przede wszystkim stwarzały poczucie samodzielnego odkrywania właściwości rzeczy i zjawisk występujących w przyrodzie.
eksperymenty
eksperymenty

eksperymenty
eksperymenty

eksperymenty
eksperymenty

eksperymenty
eksperymenty

eksperymenty
eksperymenty

eksperymenty
eksperymenty

kalendarz obserwacji pogody
kalendarz obserwacji pogody



W związku z akcją „Pomóżmy ptakom przetrwać zimę”, dzieci z grupy VI bardzo zaangażowały się w pomoc naszym skrzydlatym podopiecznym. Przedszkolaki poznały najczęściej przylatujące do ogrodu gatunki ptaków, nauczyły się jak mądrze je dokarmiać, samodzielnie wypełniały tłuszczem i odpowiednimi ziarnami pojemniczki, które zawiesiły w karmnikach. Naszym gościem był także pan leśniczy Tomasz Filipz Nadleśnictwa Jabłonna, który w bardzo ciekawy sposób opowiadał dzieciom o zwyczajach i ulubionych smakołykach ptaków, nauczył nas odróżniać wróbelka miejskiego od wiejskiego, a także zdradził nam jaka jest różnica w wyglądzie między „panem”, a „panią” sikorką. Nadzorował też pilną pracę wypełniania kubeczków odpowiednim tłuszczem i ziarenkami. Pan Leśniczy przysłuchiwał się również czy dzieci prawidłowo odgadują i naśladują odgłosy ptaków. Spotkanie zakończyła wspólna zabawa ruchowo - naśladowcza „Czy widziałeś wróbelka?”, która przyniosła wszystkim wiele radości. Dziękujemy za wizytę i serdecznie zapraszamy pana Tomasza na kolejne zajęcia o zwierzętach. Teraz systematycznie odwiedzamy nasz ogród i dokarmiamy ptaki, zachęcamy wszystkie przedszkolaki i rodziców do udziału w akcji „Pomóżmy ptakom przetrwać zimę”.
spotkanie z leśniczym

spotkanie z leśniczym
spotkanie z leśniczym

robimy karmę dla ptaków
robimy karmę dla ptaków

spotkanie z leśniczym

spotkanie z leśniczym
spotkanie z leśniczym

karma dla ptaków
karma dla ptaków

karma dla ptaków



W ramach innowacji „Poznaję, doświadczam i rozumiem - odkrywamy sekrety przyrody”, dzieci z grupy VI próbowały odpowiedzieć na pytanie „Czy śnieg jest czysty?”. Nie było to łatwe, bo zima w tym roku wyjątkowo skromnie ukazuje nam swoją śnieżną, białą szatę. My jednak nie poddaliśmy się i zaplanowaliśmy zimową wyprawę do przedszkolnego ogrodu w poszukiwaniu śniegu. Nasza wycieczka poprzedzona była wysłuchaniem i nauką wiersza I. Brylińskiej pt. „Zimo, przyjedź”.
„Zima się spóźnia w tym roku,
a świat czeka w szarej ciszy.
Nie zwalniaj tak zimo kroku!
Gdzieś utknęła… Nie słyszy.

Czekamy na płatki z nieba,
na zaspy po kolana,
więc bielą sypnąć trzeba.
Zlitujże się kochana!
W ogrodzie wspólnie zastanawialiśmy nad pytaniem „Co to jest śnieg i jak powstaje?”
Dzieci obserwowały go za pomocą szkieł powiększających, dotykały, lepiły, wąchały,
a nawet próbowały, wiele radości przyniosły zabawy na śniegu i turlanie z górki.
Zabraliśmy trochę śniegu do przedszkola, aby sprawdzić czy słuszna jest teoria o jego czystości. Po powrocie przedszkolaki obserwowały co dzieje się ze śniegiem
w wysokiej temperaturze, były zaskoczone tym, że biały, czysty śnieg zamienił się
w brudną wodę. Wykonaliśmy filtr z gazy, przelewając wodę do drugiego słoiczka. Troszkę się oczyściła, ale nadal była szara. Dzieci mogły przekonać się jak bardzo powietrze jest zanieczyszczone. Nasze eksperymenty ze śniegiem nie zakończyły się tak szybko, postanowiliśmy sprawdzić jak powstaje lód, wlaliśmy wodę do pojemniczków i wystawiliśmy je za okno, gdzie panowała ujemna temperatura, dzieci obserwowały jak zmienia się stan skupienia wody, następnie pojemniczki umieściliśmy w ciepłym miejscu pod kaloryferami, gdzie lód zamienił się ponownie w wodę, która po pewnym czasie wyparowała. Te eksperymenty wzbudziły wiele emocji,
a przedszkolaki przekonały się, że woda ma trzy stany skupienia. Kolejne zadanie związane było
z hodowlą kryształków soli, której przebieg codziennie obserwujemy w naszym przedszkolnym „Eko-kąciku”. Dzieci wykonały również prace plastyczne „Śniegiem malowane” poznając nową technikę malowanie klejem i kaszą manną.
zimowo...
zimowo...

zimowo...
zimowo...

zimowowe eksperymenty
zimowe eksperymenty

zimowe eksperymenty
eksperymenty

eksperymenty
prace

hodowla kryształków soli
chłopcy sprawdzają hodowlę kryształków soli



W lutym przedszkolaki z grupy VI zastanawiały się nad problemem zanieczyszczania rzek- zasadnicze pytanie brzmiało „Jak pomóc rzece?”. Przy tej okazji dzieci badały właściwości fizyczne wody, odkrywały zależności między ciężarem przedmiotu, a jego zachowaniem w wodzie, obserwowały działanie wiru wodnego, poznały sposoby oczyszczania rzek i samodzielnie wykonały filtr. Naszym gościem była również trenerka z Ośrodka Działań Ekologicznych „ŹRÓDŁA”, która podczas warsztatów ekologicznych aktywnie zachęcała przedszkolaki do wspólnych działań. Dzieci przekonały się, że woda przyjmuje kształt naczynia , w którym się znajduje, że są substancje rozpuszczające się wodzie, które zmieniają jej barwę i smak oraz jak ważne jest dbanie o czystość rzek i oszczędzanie wody. Odwiedziliśmy również Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, gdzie dzieci przebywając w Galerii „Bzzz” zaangażowały wszystkie zmysły w samodzielnie eksperymenty. Dużym zainteresowaniem wśród przedszkolaków cieszył się wir i turbiny wodne, przy których chłopcy spędzili większość czasu. Podczas takich zajęć wyzwala się naturalna ciekawość dzieci , które dzięki możliwości indywidualnego doświadczenia mogą ją w pełni zaspokoić.
w Galerii "Bzzz"
w Galerii „Bzzz”

eksperymenty
eksperymenty

eksperymenty
eksperymenty

eklsperymenty
eksperymenty

eksperymenty
eksperymenty

eksperymenty
eksperymenty

eksperymenty


W marcu z utęsknieniem czekaliśmy na wiosnę. Powtarzając słowa piosenki „Wiosna, wiosna, wiosna ach to ty”, wypatrywaliśmy jej w naszym przedszkolnym ogrodzie. Aby poczuć obecność wiosennej aury najpierw pożegnaliśmy zimę, machając z radością Marzannie, a potem przystąpiliśmy do zasiewów. Dzieci rozpoznawały nasionka i cebulki warzyw oraz kwiatów, a potem samodzielnie je siały
w przygotowanych doniczkach i pojemnikach. W naszym przedszkolnym
„EKO- KĄCIKU” pojawiła się fasola, bazylia, koper, szczypior, rzeżucha, tymianek,
a także bratki, stokrotki i narcyzy. Dzieci ustawiły roślinki w nasłonecznionym miejscu
i każdego dnia podlewały obserwując jak rosną. Naszym gościem była także mama Kubusia, która poprowadziła wiosenne warsztaty, sprawdzając czy nasze przedszkolaki samodzielnie poradzą sobie z uprawami. Również rodzice mogli przekonać się jak wiosennie jest w naszym przedszkolu przyrządzając z dziećmi zdrowe, zielone kanapki i próbując własnoręcznie zakiszonych przez nie ogórków. Z pewnością tego typu zajęcia zbliżyły przedszkolaki do otaczającej przyrody, a dzieci mogły samodzielnie doświadczyć jej zmienności, piękna i różnorodności.
1
2

3
4

5
6

7
8

9
10

11


W ramach innowacji „Poznaję, doświadczam i rozumiem - odkrywamy sekrety przyrody” w kwietniu realizowaliśmy temat „Ziemi lżej, gdy śmieci mniej”. Przedszkolaki nauczyły się segregować śmieci do odpowiednich pojemników, wiedzą na czym polega recycling i znają jego symbol, potrafią wyjaśnić co to jest „Ekologiczne wysypisko śmieci.” Mają także świadomość wpływu człowieka na zanieczyszczanie środowiska
i działań na rzecz jego ochrony. Zorganizowaliśmy happening ulicami pobliskiego osiedla „Małe dzieci segregują śmieci” zachęcając do korzystania z pojemników przeznaczonych do segregacji. W Dniu Ziemi sprzątaliśmy teren wokół przedszkola, dzieci grabiły i zbierały stare liście, a potem sadziły bratki, które zdobią nasz ogród. Dzięki uprzejmości taty Małgosi byliśmy na warsztatach ekologicznych w sklepie „Castorama”, gdzie przedszkolaki samodzielnie przesadzały pelargonie do doniczek układając warstwami keramzyt i ziemię. Dzieci dostały dokładne wskazówki jak dbać
o roślinki i z radością zabrały je do domu. Teraz ich zadaniem jest odpowiedzialna pielęgnacja. Takie edukacyjne i praktyczne zajęcia z pewnością nauczą dzieci racjonalnego i odpowiedzialnego postępowania w duchu szacunku do otaczającej je przyrody.
1
2

3
4

5
6

7
8

9
10

11
12






 
Wytworzył: D. Bargłowska, data: brak danych
Wprowadził: Katarzyna Biernacka, data: 29.09.2014 r., godz. 10.01
Ostatnia aktualizacja: Katarzyna Biernacka, data: 12.05.2015 r., godz. 10.10
Liczba odwiedzin: 779