Przedszkole Miejskie nr 3
w Legionowie

Aktualność
CodeWeek 2019 czyli Europejski Tydzień Kodowania
(Zam: 17.10.2019 r., godz. 11.18)

5-20 października

Dnia 11 października grupa Odkrywców naszego przedszkola przystąpiła do Europejskiego Tygodnia Kodowania. W ramach Code Week sześciolatki uczestniczyły w cyklu zajęć na macie do kodowania, zabaw z mini robotami oraz innych ćwiczeń w kodowaniu. Realizując temat kompleksowy „Moja rodzina” wprowadziliśmy literkę m małą i wielką. Dzieci miały za zadanie pokolorować literę tak aby stworzyć trasę dla ozobota. Roboty miały się poruszać zgodnie z kierunkiem kreślenia litery, dzięki temu dzieci zapamiętywały również kształt liter. Na końcu trasy robot otrzymał polecenie zatrzymać się. Sześciolatki przekonały się,że drogę dla robota trzeba kolorować precyzyjnie w innym wypadku urządzenie zatrzymuje się lub jedzie w innym kierunku. Dzieci zauważyły, że tworząc trasę po małej literce m należy wprowadzić w dwóch miejscach kod zawróć i kod jedź w prawą stronę.
Kolejnego dnia przedszkolacy kodowali bajkę pt „Czerwony kapturek”. Bajka doskonale znana wszystkim posłużyła do zabawy w kodowanie kolejnych obrazków. Na początku dzieci przyporządkowały kwadraty poszczególnym postaciom z bajki, uzasadniając swój wybór, i tak np. wilk dostał czarny duży kwadrat a Czerwony Kapturek- mały czerwony. Następnie ustaliły kto występuje na kolejnych obrazkach z bajki. Na koniec obrazki zostały zasłonięte pozostały same figury na dywanie. Dzieci musiały odgadnąć kto pojawił się na pierwszej ilustracji i tak dalej. Okazało się,że zadanie nie przysporzyło naszym Odkrywcom żadnych trudności.
17 października zorganizowaliśmy zajęcie otwarte pt. „Matematyczne zabawy z kodowaniem” dla młodych nauczycieli naszego przedszkola. Naszym celem było podzielenie się własnymi pomysłami zabaw z dziećmi z młodszymi koleżankami z pracy. Przed dziećmi postawiliśmy zadanie ułożenia z drewnianych puzzli trasy dla ozobotów. Drogi przypominały kształtem poznane cyfry i figury geometryczne. Dzieci musiały pamiętać o puzzlu początkowym, skąd miał ruszać robot oraz o części na zakończenie drogi. Trudność pojawiła się układając cyfrę 4, tam trzeba było dać polecenie dla robota zawróć oraz kod „jedź prosto”, ale dzieci szybko się zorientowały w zadaniu i robot z sukcesem ukończył trasę. Dzieci pracowały zespołowo i okazało się,że potrafią świetnie się porozumiewać i współpracować.
Na zajęciu Starszaki miały również zadanie polegające na odkodowaniu położenia figury w tabelce. Dzieci odczytywały szyfr, wyszukiwały ze swojego zbioru figur geometrycznych figurę w dobrym kolorze i kształcie oraz umieszczały ją na tabeli w odpowiednim miejscu. Przykładowo miały położyć czerwony kwadrat na polu C3. Dzieci bez błędnie odnajdywały figury, nieco kłopotu sprawiało położenie go na odpowiednim polu tabeli.
To nie był koniec przygody z kodowaniem. Przedszkolacy bawili się na macie do kodowania kolorowymi kwadratami i cyframi. Sześciolatki potrafią już ułożyć tzw, „Magiczny kwadrat” tak, aby w żadnej linii ( poziomo, pionowa na ukos) nie powtarzały się kolory lub cyfry. Dzieci układają również cyfry od najmniejszej do największej, a także dokładają prawidłowo te brakujące.
Tydzień kodowania był bardzo pracowity, ale za to ciekawy inny niż zwykle.